Halaman

Peminat Setia ku..

Rabu, 21 Oktober 2009

Anak Sapa La Nih..

Tue dia kena pa la yg berbintik-bintik hbs dahi 2.Cian ibu tido smpai x perasan
nyamuk ketit Muqriz.Maafkn ibu erkk..besa la ibu klu blh tido dh x sedaq apa
dh. Tambah2 tido ngan ayah plk ahak..jgn mrh erk..kwn2ku.
Tapi aku msih lg dlm proses bpntang.Korang tlong jgn fikir yg bkn2 tau.
Errmm..nk tdo dlm kelmbu ayah ye x suko. Nk pasang ubat nyamuk cian
kat Muqriz plk sesak nafas nnti. Bukan x sembur sheltOx dh bjabu sembur.
Yg karan pn guna jgk tpi nyamuk ttap dtg myerang.

Yg aku peliknya abg x plk kna ketit. Nyamuk nih ketit la abg aku 2 dia byk
ckit darah yg ketit anak aku buat apa bkn ada byk darah pn ishh..
Nasib baik ada minyak TYT bila aku sapu kat bdan Muqriz nyamuk dh x ketit dia dh.
Mybe nyamuk x ska ngan bau mnyak 2. Tpi myak 2 x la busuk mna pn.
I dung kita idung nyamuk lain..kuiii..kuii..







MAK MERTUAku: Ish..x blh jadi nih.Aku bg dok kat umah nih bkn sruh
bwk kuar duit sekupang pn. Ayaq x pyah bayaq,mkn minum pn kdg2 2
hampa mkn sdap lg dari aku.Blh dak hmpa cuba hormat aku ckt aku sbg tuan
umah. Nih dak hbs sgala bnda dlm umah nih hmpa nk bg lingkup.

Hee..jgn slah faham mak mentua aku bkn mrah kat aku.
Tapi mak mentua aku marah kat EN.Ti & Miss Ti yg mnumpang kat
umah kami.Jgn kata mak aku, aku pn baran MyEm0.Com . Eh..sblm 2 aku nk tnya
korng kenal x En.Ti & Miss Ti kat umah korang ada x?
Kat umah aku byk jgk aku geram btoi hbis suar tecik aku yerr gerit
MyEm0.Com
Tapi yg amat2 aku mrh dia gerit baju yg kwn abg hadiahkn kat Muqriz.


Habis berlubang

Tgk tv pn x dak pic ada sora ja.
Sbb wayar kat blakng dh putus
di gerit..
Awat la masa tikus 2 dok sakan gerit x kna karan
biaq padan muka ckit.




Selasa, 20 Oktober 2009

YahOooo..

Kemarin balik dari kja abg belok msok CmarT aku yg terkejut
terus tnya
Aku : abg nk bli apa?
Abg : ada la..
Aku : eleh x mau ckp konon x pa..x pa..pok pek dlm ati..

Sampai ja kat CmarT aku ikot ja mOntOt abg sbb aku x tau
abg nk bli apa nnti tsalah jln plk.
Abg naik lif belok kiri jln terus ja uihh..x kn abg nk p
main game kOt. X mungkin tiba2 abg bhnti kat tepi kdai sbelah
game. Aku garu kepala yg x gatai...
Abg: mai adk kat abg..noh smbil tnjuk kdai kasut kat aku
pilih cpat sblm abg tkaq fikiran..
Aku : YahOoo..yabedabedUuu..aku tseyum smpai telinga.

Pilih punya pilih aku bkenan satu kasut 2..
Aku: abg yg nih ok dak?
Abg: pilih yg ada tumit ckit.
Ades nih yg aku x bknan nih pakai kasut ada tumit.Aku x suka sgt
mybe sbb x biasa pakai masa muda2 dlu aku lbh ska pkai kasut yg biasa2 ja.
Sblm dtg bli kasut kat cnih aku pernh mntak abg blikn kasut BATA.Yg kala hitam 2.
Mula2 abg x mau bli bila aku bgtau nk pakai dlam lab ja abg pn stuju nk bli.

nih la kasut 2.

Tapi aku mungkir jnji dgn abg aku pakai kasut bata 2 p mna2 saja.
P kja, p soping dan blh di katakn kasut 2 aku pakai macm kasut yg pling cntik di dunia.
Sampai satu hari 2 aku tgk abg tgk kasut yg aku pakai...
nih msti abg nk komen nih.
Abg: ayg kata nk pkai kasut 2 kat lab ja.abg tgk merata ayg p ngan kasut 2.
Aku: kasut lma ayg dh x celuih la abg.skit kaki ayg.sbb 2 ayg pkai kasut 2 ja.
pada hal aku lbih selesa ngan kasut BATA 2.
Sebenarnya mmang kasut lma aku dh x celuih lg dgn aku
lpas aku hbis pntang smuanya x celuih..

Bbalik pda crta kat CmarT tdi.Lpas kasut yg aku nk 2 abg x stuju.
Aku ambik keputusn x mau bli kasut sbb x dak yg aku bkenan.
Aku: x pyah bli la abg x dak yg elok pn. mata aku yg rabun sbnarnya heee..
tapi klu kita p bli kat aneka jitra msti byk yg santik2kn abg..
Abg: dia buat dh.jom cpt.
Aku: nk p mna abg..
Abg: la tdi kata nk bli kasut kat aneka jitra jom la cpt kita kna blik sblm magrib.
ksian kat adk tido 2. aku tseyum lg jerat mgena kuii..kuii..

Sampai ja kat jitra lama..
Aku: klu pekena bugeer lebai sedap jgk kn abg..
Abg:blh jgk lma x pekena..
Aku: tpi klu nk bli kita kna bli la abg sbb sat lg lepa ttop awai p smbahyng.


nih la kedai buger lebai.
dlm pkoi 7.30 lepa slalu ttop
p smbhyng magrib.

Sudah ja bli bugerr abg dgn lajunya pecut keta p aneka. Sampai ja kat aneka
aku pilih kasut kat tnggkat bwah ja malas la nk naik atas.
Nasib baik kasut kat kedai bwah santik2 jgk.


santik x kasut nih..

Dh hbis byaq aku ngan abg jln cepat2 sbb jam dh mnunjukn pkoi 6.30
Masok ja dlm keta rasa lega ckit..tapi tiba2 deria bau aku rsa ada bnda yg x kna..
Aku: uihh..bau apa nih.Abg ada pijak apa2 ka?
Abg: mna ada ayg kot yg pijak..
Aku: aku angkat Muqriz tnggi skit sbb aku nk tgk kasut aku..
bila Muqriz dh sma tnggi ngan idung aku bau itu smakin myengat..
Ooo..adik buat isi rupanya.ayah ngan ibu pulun cari bau apa.
Rupa2nya bau adik yak.Mcm tau2 ja apa yg aku kata Muqriz tseyum..
Adik x ckp pn adik yak mna ibu tau.
Abg:
buat2 sora mcm budak2.. Ibu adik yak..adik yak..
Abg selalu mcm 2 klu aku kata awat adik x hbaq msti abg akan buat sora
mcm budak2 mgajuk aku.Sambil kata baby mna blh ckp apa la ibu nih..




Isnin, 19 Oktober 2009

Panda Yg PerasaN


Semalam agak mmbosankn sbb aku ngan panda perang dingin.
Panda dh tau klu aku marah msti aku diam ja.
Klu panda ckp ngan aku alamat dia mcm org gilO yg bsembng sorng2 la.
Haaa..aku buat dek ja jaat x aku..
Dah la kwn satu tmpat kja sorng 2 x mai.Klu ada dia leh la nk bgOsip..
Klu dia mai blh jgk dgaq dia celOteh ilang ckit bOring..

Masa mkn tgh hari pn aku x ckp ngan Panda.Kami mkn skali
mcm org asing yg x pnah knal satu sama lain.
Ngah dok mkn2 ada pak guard mai join mkn skali.
Panda ngan pak cik 2 dok smbng smbil mkn. Aku lnsung x ambik pusing
apa yg lepa dok smbng aku sumbat dan smbat lg nasik.

Sambil dok berangan,yg peliknya wlupn aku dok brangan aku blh dgaq
apa yg panda ngan pak cik 2 dok smbng tiba2 "ayah dok buat apa la nih"
Pak guard 2 tnya. Aku ingat soklan 2 d tujukn utk Panda so aku pn
buat dak ja la. Pastue dgaq lg soklan yg sama bsertakn satu hntamn kat kaki
aku. Aku kalih tgk panda "apa skit tau dak".
Panda mmuncungkn mulOt ke arah Pak guard 2.
Soklan yg aku dgaq tdi di ulang lg...la tnya aku ka.."Ermm..ayah dok umah
ja.Ayah x brapa shat"pastue bru aku tringat x kn tnya Panda kot
ayah dia dh x derr..

Perang dingin berlarutan hingga ke ptg masa blik kja.
Dalam keta suasana sunyi ja x mcm slalu ada ja lawak bodo yg
Panda bwt nk bg aku gelak.
Sampai kat simpang empat ChangloOn yg x tau kat mna ChangloOn buat2 tau ja noh.
ChangloOn pekan kecik kat utara kedah..

Ngah dok tnggu lampu merah btukar ijau.Kat dpn keta aku
ada sorng laki ngan pmpuan status lepa x plk aku tau tgk mcm muda lg.
Pasangan nih nek moto..mula2 laki beralih muka ke arah kami.
Bila dia tgk dpan blik dia ckp apa tah kat pmpuan 2.
Tiba2 pmpuan 2 pn kalih tgk aku ngan panda..

Panda kuit aku..aku tgk panda sambil buat kning mcm ziana zain..
"Ayg tau dak laki 2 kata apa kat pmpuan 2?Aku mgangkat bahu tnda x tau.
"Laki 2 kata tgk blakang ada pakwe handsome gilO."
"Klu x tgk rugi bkn ada Pakwe handsome mcm 2 dh kat dunia nih.."
Aku yg x sngka Panda akan ckp mcm 2 trus gelak mgekek2..
"Abg toksah nk persan la"
Alamak aku lupo aku ngah prang.."gelak pn abg ingat ayg x mau ckp ngan abg dh"
Selesai la perang. Mcm 2 ja perang kami klu aku x ckp Panda akan buat
lawak bg aku gelak @ yg aku best Panda akan beli ssuatu brg yg aku nk
nk pujuk la konon..hee..



Ahad, 18 Oktober 2009

Mengapa..


Mengapa

Dalam dunia harus tercipta rasa tidak bahagia

Mengapa

Kebahagia hanya seketika cuma

Apa pn persoalan yg diutarakan oleh hati kita saban hari
kita sharusnya tabah mhadapi ujian kehidupn
Kesakitan,kkecewaan & kgagalan
Akan mgajar kita apa itu erti kehidupan

Hari-hari yg di lalui
Tak smestinya bahagia sntiasa
Kadang kala ada ujian mlanda

Kita sering kali menyoal
Kenapa,mengapa
kehidupan yg di lalui x sgembira
x sebahagia
org lain

Ketahuilah kebahagian yg di rasai kini
x selamanya bahagia
dan
kesengsaraan x semestinya berpanjangan
bahagia akan pasti myusul tiba..

itulah kehidupan kdg bahagia kdg sengsara
Andai anda bahagia kini jgn lupa
sengsara
dan
jika ada sengsara kini
Bahagia akan pasti mnjelma nnti

Aku yg mengarut sbb ngah boring sgt...



Khamis, 15 Oktober 2009

Bomoh,Dukun,Pawang Percayakah Anda?



Apa pndapat kwn2 smua tntang bomoh?
Pada zaman yg serba canggih dgn sistem prubatan
masih ramai lg yg mmpercayai bomoh.
Pada pandangan kwn2 plk mcmna adakah kwn2 pn mmpercayai bomoh.
Banyak cerita yg kita dgr pasal bomoh ada yg baik ada yg jahat.
Ssetengah bomoh jgk pandai buat duit dgn mnghantar pyakit pada
org dan org itu akan dtg bjmpa bomoh utk brubat.
Bomoh sperti ini di pnggil bomoh cari duit.

Bagi aku percaya atau x ssah utk aku ckp krana aku blm pernah mgalami
sbarang masalah shngga perlu bjmpa bomoh.
Kebnyakn kepercayaan trhadap bomoh sgt tnggi di kalangan org tua2.
Mungkin klu kita mgalami sndri sbrng urusan dgn bomoh barulah kita akan
mmpercayainya.


Bomoh sering di kait rapat dgn makhluk halus.Perubatan bomoh di katakn di bntu
oleh makhluk halus tersebut.
Kalau kwn2 ada pgalaman atau cerita tntang bomoh blh la kita bkongsi cerita.
Aku bukan apa nk jgk tau btoi ka bomoh nih blh brubat.
Atau hanya pandai mnjampi srapah utk mndpatkn duit dgn cara yg mudah.









Rabu, 14 Oktober 2009

DieT Aku & MuqriZ



Selamam aku bwak Muqriz p ccuk kat klinik.
Tapi nurse 2 ckp ubat dh hbis stok fuhh..slamat.
Nurse tersebut mrangkap kakak aku iaitu Mak Long Muqriz.
Aku x snggup tgk Muqriz kna ccuk ckp la msa Muqriz bru
lahir dia dh slalu sgt kna ccuk sbb KuninG.
Lpas tumit kanan tumit kiri plk kna.
Masa lahirkn Muqriz hri 2 aku dmam aku pn kna ccuk
utk tmbah air.
Yg aku marah sgt msa kn ccuk utk msokn air 2.
2 3 kali tngan aku d ccuk tpi x jgk kna dgn urat aku msih blh bdiam
msok kali ke 5 aku mula mnagis heee..skit O00OO..
Masa 2 aku tringat kat anak aku mcmna la dia hri2 kna ccuk ambik drah utk check thap
KUNING.

Berbalik pada cerita p klinik akak aku ckp bla stok bru smpai dia
akan bgtau nnti.Akak aku cuma ambik berat bdan Muqriz aja.
Semua bju kna tanggal aku smpat pesan kat Muqriz adk jgn shuuu...
tau nnti hbis bnjir blik Mak Long. Panda sibuk suruh aku tmbng jgk.
Aku x mau tapi akak aku pn sruh tmbng jgk.Tpaksa la aku pijak pnimbng 2
jarum pusing 2 3 kali mampos aku...kini badan aku 56kg Arghh..KATAKAN TIDAK..
Panda ckp anak 5.7kg ibu 56kg haa..puaS..




Isnin, 12 Oktober 2009

Semuanya KANToI

Waktu Kejadian
12.30pm
11/10/09



Mama Panda: Abg satlg nk rehat katna. aku msj tnya panda
Panda: ayg rehat degan kwn ayg blh dak abg nk kuar dgn kwn abg.
Mama Panda : ok dgn hampanya

Oleh itu aku ajak kawan aku rehat dgn aku.
kami makan kat gerai berhampiran tempat keja panda.
sebenarnya aku ingat panda nk p mkn kat tmpat lain.
sbb klu dia kuar ngan kwn dia yg nama hafiz 2 panda jarang mkn kat gerai 2.
Oleh yg demikian aku degan beraninya telah memesan air teh ais.
Wlupn telah di beri amaran keras supaya Jangan Sekali2 Minum Air Sejuk
Sebelum Cukup 100 Hari.
Kejamkan bkn saja aku x blh minum air sejuk lg mlah byk lg bnda yg
aku x blh mkn MySpace
Orang lain berpantang 44 hari ja tapi aku sampai 100 hari plk nasib2.


Berbalik pada peristiwa kat gerai tdi tgh dok tunggu mknn yg d pesan
aku ngan kwn baik pnya gosip pot pet..pot pet..
Tiba2 panda muncul MySpace
aku terus rasa mcm nk dmam.

Panda : la ayg pn mai mkn kat cni ka..
Mama Panda: mna kwn abg kata kuar ngan hafiz
Panda: last minit hafiz x mau kuar plk abg mai la cni dekat ckt
ayg oder air apa?
Mama panda: air bali suam
Panda: ya ka Panda beredar ke meja lain dgn kwn2 dia
meja aku ngan meja panda bertentangan.

Bila air aku sampai panda menjegok..Alamak pecah tembelang aku.
Aku ttop air ngan wallet.Nah panda x puas hati dia mai tgk
sendiri dekat2.
Panda : oooo..bali suam konon.. sambil terseyum2
Mama panda: MySpace ampon abg jnji x buat dh.

Balik dari keja hari nih aku singgah kat umah mak aku buat kn panda air sirap
wlupn panda ckp dia nk air teh O.
Aku hampa lg panda yg katOk ais ketOl aku x blh ambik ksempatan.
Masa ngah smbng ngan ayah panda ambik brang dlm keta aku cepat2
tuang air ais dlm gelas dan aku lari ke dapur utk pura2 nk ambik air masak.

Panda : ayg minum air apa 2.
Mama Panda : air masak la
Panda : klu minum air masak x kn gelas kuar wap kot..
MySpace
mak ngan ayah gelak kat aku

KantOi jugak....


Ahad, 11 Oktober 2009

Susu Ibu

Minggu lepas hari jumaat sabtu aku keja..errmm..letih jgk la. Wlupn aku hnya bkerja pkol 8.00am-6.00pm. Aku balik umah mak aku sbb umah mak dekat skit ngan tmpat kja. Lgpn mak x kja blh la mak tlong tgkn Muqriz.Mak msti rindu kat cucu dia sbb aku blik umah pn sat2 ja. Hari jumaat blalu sperti biasa aku smpat blik susukn Muqriz wktu rehat. Hari sabtu plk aku tido kat umah kakak ipo aku kat pendang. Kami btolak ke pendang lpas magrib hari jumaat. Panda ckp akak dia ada bnda nk bncang. Hari sabtu kami btolak balik umah pkol6.00am.Cian Muqriz pg2 lg tidonya dh di gnggu. Tapi Muqriz klu dia ngantok ko cium ka, ko gomoi ka dia x kn jga. Hari sabtu aku drive sndri p tmpat kja. Waktu rehat plk aku x blik umah sbb umah aku ngan tmpat kja agak jauh oleh itu susu cap gntong mnjadi bngkak n tgang krna dri pg hngga ptg x di nyot-nyot. Pkol 5.00pm panda msj dia ckp Muqriz nageh nk nyot2. Msti Muqriz teringatkn aku slalunya pkol 5.pm aku dh blik kja. Sabar erk..adik blik nnti ibu bg susu k.. Blik ja umah aku pn perah susu dlm botol.Msti korang hairankn.. knapa aku x bg aja Muqriz isap sndri.Aku bkn apa klu bg Muqriz isap sndiri dri nenen nnti dia akan tersedak sbb susu kuar dgn byak. Dia x smpat nk telan susu akan kuar lg. Sbb tue aku perahkn ckit dlu utk d hntar ke umah pngasoh dia. Slpas hbis perah bru aku bg Muqriz isap nenen aku.
Hasil yg aku dpat perah sperti gmbar di bwah.
Dua2 botol aku kasi kat pgasoh Muqriz.




Pssstt..rasa2 korang tangan sapo 2.


Tgk la klu tido mglahkn org besaq

Masa utk hantar ke rumah pgasoh.


Ibu ngan ayah

Khamis, 8 Oktober 2009

Pengalamanku....

13/8/2009 6.00am


Aku terjaga dari tidur seperti biasa tidur ku dh x senyenyak dlu lg.
Aku kerap terjaga utk ke tandas.Ssudah slesai mbuang aku
kmbali utk smbung tidur blm pn smpat aku smpai ke katil aku rasa
kain batik yg aku pakai basah.Cecair yg kluar sdikit blendir.
Alamak..air apa nih?Air ketumban ka?Tadi aku dh kncing x kn aku
kncing lg kot.Klu btoi air ketumban.Maknanya aku dh nk bsalin.
Ades aku x bersedia lg..Apa aku nk buat nih..
Aku duduk sbelah panda smbil mgoyang2kn bdn panda..
mama panda: abg ayg dh nk bsalin nih.. panda: ermmm.....

Aku teringat pesan kakak aku yg btugas sbg nurse..Klu alang dh sakit nk bsalin sblm p hospital alang mandi byk2.
Aku pn masok mandi lbh kurang 20minit.Sejukk...sampai ke tulang sum2..
Yg anginya kluar ja dri tndas aku tgk panda msih terbongkang atas katil.
Aku goyang badan panda..
mama panda: abg bgn la.Hantar ayg p hospital.Ayg dh nk bsalin nih..
Badan panda makin kuat aku goyang.Tangan aku yg basah aku sapu
kat muka panda.Baru panda jaga..Nk tau x panda tanya apa..
panda: awat bgn awal sgt esk kn ayg cuti..
mama panda: abg nih dh 2 kali ayg grak blh dok tnya lg awat
ayg sakit nk bsalin dh nih..
Terus panda ambik tola msok mandi..
Betoi ka aku nk bsalin dh nih..ayaq ketumban dh pecah tapi
awat aku x rasa skit lg.Buku yg aku bca,mak aku kata ngan
kakak aku kata klu ayaq ketumban pecah trus p hospital.
P ja la wlupn x sakit.Dah sdah bsiap aku ambik knci keta panaskn
injen.Panda kejutkn mak dia.Kami pn btolak p hospital jitra.
Mulanya aku cdang nk bsalin kat hpital aloq staq.Tapi tbantot sbb
rmai yg cita mcm2 kat aku.Kat hspital jitra pn mcm2 jgk aku dgaq
tpi x pa aku tawakal ja pilih hspital jitra.Lg pn aku x da msalah apa.
Dlm pjlnn p hsptal aku kol mak aku..
mama panda: mak alang dh nk bsalin..alang dlm pjlnn p
hospital jitra.
mak: alang ingat doa 2 bca byk kali tau.Satlg dh smpai
hspital mnum mnyak slusuh ckt..
mama panda:alang ingat.mak alang mntak ampon byk2
kat mak.mak alang takot la..
mak: mak amponkn.alang kna ingat Allah s.w.t byk2.
kena btenang.Dah x blh nk tangguh dh.
mama panda: mak mai cpat na
mak: haaa..mak p
Sampai ja kat hspital aku trus mnum mnyak slusuh.Aku smpat pesan kat panda.
mama panda:abg ayg mntak maaf klu ayg ada bwt slah ngan abg..
abg jgn lupo plk msok tman ayg sat lg.
panda: x pa ayg abg dh maafkn smua..jgn risau lpas daftar
abg msok tman ayg k.

Aku pn mndaftar lpas daftar aku d sruh tkar bju & bbaring d atas katil utk check CTG
kuat bunyi heartbeart dia..pastu siap ade graft trn naik tuuu..bile saket contraction dtg graft pon naik..lama jgk aku dok bbring kat ctu.
Saket contraction mule datang tak sampai 10 minit sekali.Bile datang saket tu ya Allah mmg tak pat nak citerla sakitnye,rase nak putus pinggang.Tapi kejap je dlm 30 saat pastu ilang..
Wlupn skit contraction 2 dtg sat2 ja sakit 2 rasa mcm lama sgt x snggup nk rasa utk ke2 3 kali.Doc dtg utk check bukaan bru 4cm Ya Allah lmbat lg..
Aku yg diam ja atas katil mula bsuara sbb dh x thn skit.Jam tnjuk pkol 7.00am
doc dtg lg check bukaan 6cm..Ya Allah pmudahknlh aku utk bsalin..Doc mgarahkn nurse masokn aku ke blik bsalin. 7.50am skit contraction dtg smakin kerap aku yg dh x dpt nk thn skit mrintih
mmanggil nurse . Nurse tsyum sabar ye muni blm lg.Muni jgn teran lg tau.
Bila nurse ckp teran bru teran k.Dari pkol 8.00am hngga pkol 9.00am aku mnahan skit...
Tepat pukol 9.00am panda d bnarkn msok.Panda dduk d sblah aku.
Sambil mgusap kpala aku panda mberikan kata2 smgat.Nurse mgarahkn aku mula mneran.
Cubaan ptama aku gagal..cubaan kedua nurse mcapai tgn aku dan tgn aku d ltakn d tmpat pranakn aku aku mrasakn ssuatu yg bbulu. Ckit lg muni nih rsa x kpala baby dh nmpak.
Aku cuba meneran lg smbil mlaungkn Allah Huakbarrr..
kbertulan panda pn mlaungkn kalimah 2.Tiba2 aku dgaq suara bayi mnagis. Muni dapat baby boy.Air mata aku mgalir sgala kskitn yg aku tnggung tdi hlang bila aku tgk baby aku.


Selasa, 6 Oktober 2009

Aku Dah Masok Keja

Salam semua kwn2 blog. Heee...dekat 2 bln aku cuti bersalin hari nih hri ptama aku msok kja.
Alhamdulillah tanggal 13/8/2009 adalah tarikh yg x dpt dan x akan aku lupo.
Aku selamat melahirkn seorg baby boy yg kuberi nama Muhammad Muqriz Amjad.

Hari pertama d lahirkan

Hari kedua d lahirkan

Muqriz ngan ayah

Cucu yg ke5 utk tok ngan tok wan



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...