Halaman

Peminat Setia ku..

Rabu, 8 Disember 2010

Hidup Penuh Dengan Kejutan


Hari nih 8/12/01 tepat pukul 7pg hp aku menjerit minta di jawab.
Setelah hp berada di tgn tertera di skrin hp nama mak aku dan jntung aku berdegup laju..
Terasa ada sesuatu yang buruk berlaku tapi pada siapa ..
Apa yg mak nk bgtau pagi2 nih ayah penat plk kaaa..mcm2 persoalan yg bmain di kepala..

Dan seperti yg aku duga sesuatu terjadi sesuatu yang buat air mata aku mengalir..
Pemergian suami kawan sepermainan aku di kampung..

Dan yang membuatkan aku sangat2 terharu dia sedang sarat mengandung anak pertamanya..
Rasa simpati yg teramat sangat x terluah dengan kata2 hanya hati ja berbicara..

Semoga Norshafini Ismail tabah & kuatkan semangat utk meneruskan liku2 hidup
bersama baby yang bakal lahir..
Dan semoga arwah suaminya ditempatkan dikalangan orang yang beriman...
Al-Fatihah..

Rabu, 24 November 2010

Bukak Buku Baru...

Assalammualaikum semua kawan2...

Terima kasih pada semua kerana masih sudi melawat blog murni..
Kalau dtg cini tinggalkan la jejak anda k..
Sudi2kanlah diri anda bagi kOmen utk entry hari nih tima kaseh semua..

Semalam muni balik kerja awal sikit sebab ada temu janji ngan nurse..
Heee..muni mau bukak buku baru..buku apa? ala buku merah tuh la..
Apa tak tau jgk buku apa?
Meh muni kasi tau sila tgk pic di bawah k..


Nih la buku merah tuh buku utk ibu mengandung..sekarang kandungan muni
udah 2bln dan dijangka muni akan melahirkan baby ke2 pada bulan 7 tahun depan..
Tahun depan berkemungkinan kita akan berpuasa pada 1 Ogos 2011.
Harap2 muni dapat berpuasa seperti biasa dah serik mganti puasa sebulan masa
pantang melahirkn muqriz dlu..
Bukan apa x best org lain x puasa kita ja puasa x semangat keh3..
Kalau sama2 berpuasa baru la semangat tuh berkobar2 sikit..

Muni kalau p klinik benda wajib yg muni mesti buat ialah menimbang berat badan..
Tapi memang klu p check perot berat badan mmang akan diambil..
Bila naik ja atas penimbang tuh terkejut sgt..sbb berat badan muni turun..
Dari 54.8kg tinggal 47.5kg lebih kurang 7kg hilang..
Muni harap lepas nih berat muni akan bertambah mengikut kesesuaian ibu mengandung..
Kalau tak naik jugak alamat kena pOk pet ngan nurse la..


Belum pun masok 4 5 6 bulan kaki dh nampak mcm mOntOk kan..

Selain dari berat badan yg aku risau time ngandung adalah Hb darah..
Semalam masa check 13.9 macam sipi2 ja tuh..
Darah aku x berapa pekat cair ja nk ambik mcm susah sikit & msa cucuk utk ambik darah
aku x berapa suka jgk keh3..sbb aku terkejut masa kena cucuk tuh..
Bukan sakit tapi terkejut ja..nurse slalu marah muni.
Nurse selalu ingatkan muni time cucuk tuh jgn keras tgn...tapi muni tetap akan
rasa macam nk tarik tgn masa nurse nk cucuk. Tak tahu kenapa..

Buku merah udah, berat badan udah, check darah udah, last sekali muni dapat
2 3 bungkus koleksi ubat yg mesti muni makan..
Uhuk ubat apa boleh buat utk baby kena la makan..
Ngan ubat muni tak berapa gemar tapi bab nih kena makan jugak..

TengOk ubat terus dOwn heee...

Siap ja buat semua kami pun balik rumah. Balik umah ngan mukO yg x berapa nk
elok mengenangkan ubat2 yg muni kena makan teruk tau muni nih klu ngan ubat..
Sib baik muqriz x ngikut peel ibu dia klu x jenuh nk pujuk..
Sampai ja kat umah dengan hujan yg agak lebat tapi tetap dengar sedikit riuh kat
umah muni.
Rasa pelik sikit sbb umah kami jarang riuh masok ja dlm umah rupa2nya kakak ipO
yg dok a.star mai umah ngan anak2 dia sbb tuh umah riuh.
Mana taknya anak2 tau dah memang riuh klu berjumpa..
Tapi ibu2 lagi tak kalah ngan gelak hilainya haaaa....bila gelak bgabung 2 mcm nk
pecah umah keh3.. ampOn kak ipO bukan mgata nih nak bercerita ja..heee..

Yang bestnya kak ipO muni bikin roti bOOm kot ka roti arab entah la muni pn x pasti..
Sudah ja mandi terus makan roti siap ngan kuah lg..memang best la..kuah gulai daging..
Kak ipo cakap roti utk mak buyOng geh3..


Nih la rupa roti tuh..thank kak teh nanti buat lg k..
Rasa roti nih sedap sgt kalau bukak kedai mesti laku punya..
Bukan nak kipas memang betoi sedap..kalau x caya..tengok pic kat bawah..


Muqriz pun suka sampai 2 biji dia makan..

Selasa, 23 November 2010

Ades Kena Tembak Plak...

Dah lama murni tak kena tag. hari nih kena tag oleh Yuyun@HanLeeYun a.k.a. KuLaT_NaKaL
Meh kita jawab sama2...

1. Apa benda paling penting dalam hidup korang?
Kalau benda cincin perkahwen saya..

2. Benda terakhir yang korang beli guna duit korang?
Tadi sebelum balik kerja saya ada beli kertas minyak Rm0.50..

3. Dimanakah tempat korang akan langsungkan perkahwinan korang dan apakah temanya nanti?
Saya udah kawen, so soalan nih x yah la saya jawab k..

4. Adakah korang sedang bercinta sekarang?
Yerr..ades malunya...

5. Berapa lama korang akan mencintai kekasih korang?
Sampai ku menutup mata ecece...rOmantiskn kah3..

6. Di manakah korang selalu jumpa kekasih korang?
Kat rumah hari2 boleh jumpa..

7. novel/buku/majalah terakhir dibeli?
Buku tentang penjagaan Ibu hamil..

8. Apakah nama penuh korang?
Murni KalsOm Binti IbrahiM..

9. Antara mak dan ayah, mana korang lebih mesra?
Ngan mak..

10. Namakan orang yang betul² korang nak jumpa dalam hidup korang?
Tak pernah plak terfikir nak jumpa sapa2....

11. Adakah korang basuh baju korang sendiri?
Mesin basuh yg basuh saya tekan2 ja...

12. Dimanakah tempat yang betul2 korang nak pergi?
Tempat yg pantainya sgt indah kat mna erkk..

13. Pilih salah satu, peluk atau cium?
Cium keh3...yuyun pejam mata k..

14. Beritahu 3 benda tentang orang yang beri tag?
  • Seorang remaja yg baru saya kenali melalui Iman Aisya
  • Seorang yang sangat sukakan Camera betul tak yUyUn heee..
  • Seorang remaja yg masih belajar...

15. Lima benda yang paling disayangi dalam hidup anda?

i) keta kancilku aka si cOmel
ii) Handphone pemberian incik kekasih tiba2 ja jadi kekasih...
iii) Kamera canOn
iv) Koleksi tudung2 saya..
v) Last sekali apa erkk..my handbeg haaa..poyo slalu beli beg x dak jenama pn..

16. Lagu yang paling anda suka dan selalu dengar?
Apa ja janji sedap di dengar...byk wehh..lagu aku suka..

17. Bila tarikh lahir dan kat mana korang sambut tahun lepas?
20 jun sambut kat umah ja..

18. Lima rakan Blogger yang korang nak tag.
dah lama tak buat kerja tag-mengetag ni kan.
mari tembak:
i) Kak tuchin
ii) Kak bItT
iii) Dak CubY
iv) Onniey
v) Eida

Sekian..

Di awal Pagi..




Pagi nih entah kenapa mulOt aku terasa pahit. Sangat tak selesa keadaan macam nih.
Sebab rasa pahit tuh buatkan aku nak termuntah.
Di awal pagi nih aku sarapan makan jeruk betik puas hati dapat makan.





Mana aku dapat jeruk pagi2 nih kan. sebenarnya aku beli semalam masa kuar ke jitra
beli brg2 keperluan untuk muqriz. Sudah ja bayar barang2 yang di beli kami lalu depan
satu kedai tuh & wajah aku mengukir senyum bila nampak macam2 jenis jeruk...
Kaki macam kena paku kat depan kedai tuh..Incik suami ckp ngan muqriz "adk tgk
ibu dh x blh nk bgerak dh bila nmpak jeruK" keh3...


Isnin, 22 November 2010

Bak Kata Perpatah Melentur Buluh Biar Dari Rebungnya..

Peribahasa Rebung ini membawa maksud yg sangat mendalam. Bak kata perpatah
melentur buluh biar dari rebungnya yang membawa maksud untuk
membesarkan anak2 perlu diasuh dan dididik sejak dari kecil. Sebaiknya dari dalam kandungan lagi..




Oleh itu aku dengan sedaya upaya menerapkan beberapa amalan yang baik untuk
muqriz amalkan. Salah satu darinya aku ajar muqriz menabung.
Mula2 ajar muqriz agak susah nak ikut sebab dia x fokus untuk masukan duit kedalam lubang
tabung tuh..
Bila banyak kali muqriz cuba duit tetap jatuh kebawah tak masuk dalam tabung..
Lama2 muqriz macam nak marah ja
Tiba-tiba pang!!! berdentum
bunyi tabung jatuh muqriz tOlak..

Aku angkat tabung tuh dan letakan semula kat depan muqriz dan aku mula berdialog
ngan dia. " Adk pegang duit mcm nih bg masuk dlm lubang nih pastuh lepas"
"Kringg" bunyi duit jatuh dan muqriz tersenyum.
Dia cepat2 ambik duit yang lawaknya dia x dpt nk kutip duit kat atas lantai..
So aku kutip smua duit letak kat atas karpet dan muqriz senyum lg sebab dia
dapat kutip duit tuh kadang jatuh jugak tapi x la selalu sangat mcm kat lantai..




Muqriz cuba masukan lagi tapi x masuk jugak dalam tabung sebab dia suka pegang
duit melintang..aku pegang tangan dia sambil cakap " pegang duit mengiring mcm nih adk"
Jatoh ja duit dalam tabung muqriz tepuk tangan keh3 sukO dia..

Kali ketiga alhamdulillah dia boleh masukan duit tanpa bantuan sesiapa..
Setiap kali duit masok dalam tabung setiap kali muqriz akan mendapat pujian..
Cuma bila duit tak muqriz cepat nak marah kadang dia tolak tabung kadang dia baling
duit..ades sabar ja la..

Semoga muqriz terus menabung utk masa depan dia..
Nanti dah penuh kita p bOh dalam bank..



Selasa, 16 November 2010

Selamat Hari Raya Aidiladha



Assalammualaikum semua kawan2 blogger di harap semua berada dalam keadaan
sihat & senyum sOkmo.. Jangan korang buat mukO macam lembu kat atas tuh..
Heee..kita kan nk sambut aidiladha jangan la sedih2 k...
Kalau lembu camgitu yg nak di buat korban korang nk mkn tak tuh..tgk2 higus pn kuar..

Macamna tahun nih ada yang berkesempatan buat KORBAN tak..?
Kalau ada yang buat alhamdulillah kalau yang tak insyallah tahun hadapan jika ada
rezeki lebih dan umur yang panjang..
Alhamdulillah tahun nih aku dan keluarga sepakat utk berkorban dan membuat kenduri
untuk muqriz. Makan2 untuk ahli2 keluarga..

Tadi aku ada mesej incik suami aku ckp "abg boleh kerr..abg tolong org sembelih lembu ayg kan ngandung"
Incik suami agak keliru dan akhirnya incik suami mbalas msj" balik nanti kita tanya mak"
Itu la tempat rujukan kami..korang rasa mcmna boleh ke tak boleh...



Di kesempatan nih aku sekeluarga ingin mengucapkan selamat hari raya aidiladha..
Kepada semua kawan2 blogger dan sesiapan jua yg mengenali & membaca blog serba
kekurangan nih...
Semoga ALLAH s.w.t memberikan kesempatan untuk kita melakukan PERGORBANAN..
Tak kira dari segi tenaga, wang, masa & kasih sayang..
Semoga dengan setiap pengorbanan tuh kita akan mendapat hikmah disebalik kejadian..
Ececee...macam ustazah plk aku nih..
Bagi yang pulang ke kampung pandulah dengan berhati2 "ingat org tersayang" bye...


Isnin, 15 November 2010

Rezeki DariNYA....

Rezeki dariNYA..mesti korang ngah fikir rezeki apakah itu kan..
Sebenarnya Muhammad Muqriz Amjad tak lama lagi akan menjadi ABANG....
Murni dah mengandung 2 bulan sangat terkejut tau.. langsung tak dak tanda2
macam mengandung pun cuma 2 3 hari kebelakangan nih rasa sgt2 tak berselera nk
makan walaupun perut ngah lapo..

Aku ingat aku letih sebab tak cukop tido jaga muqriz.
3 hari muqriz demam buat aku tak tentu arah..
Muqriz bernafas sangat laju bila tido plk ada bunyi macam dia susah nk bernafas..
Incik suami plk bagi cadangan raya haji nih nak buat kenduri utk muqriz.
Aku berbelah bagi sama ada nk refer muqriz kat klink @ hospital.
Kalau p hospital mesti muqriz kena tahan kat wad bila kena tahan
mesti 2 3 4 5 hari jugak.
Raya haji dah tak lama nanti kenduri tanpa muqriz pulak..
Dan keputusan yang dicapai aku p klinik dulu tanya pendapat doktor..
Kalau doktor cakap kena p hospital aku akan ikot cakap doktor..
Nasib baik doktor cakap muqriz ok tak ada apa2 masalah cuma demam biasa ja..
Tak cukop ke doktor aku bawak muqriz jumpa Pak Majid..
Dulu masa ngah mengandungkan muqriz aku ambik minyak selusuh kat dia..
Masa pak Majid ngah berubat muqriz pak majid ada cakap..
"budak nih pembawakkan dari mak dia"
Masa tuh aku langsung tak dapat tngkap kiasan Pak Majid...
Alhamdulillah balik dari umah Pak Majid muqriz nmpak bertenaga sikit..
Dah mula nak bermain & bercakap..klu tidak nk angkat tangan pn dia x larat.

Keesokan harinya bila p check kat klinik doktor cakap "tahniah isteri anda dh mengandung 2bln"
Huh mcm x percaya bukan tak terima kehadiran baby. Tapi rasa mcm tak percaya ja
mau x nya dulu msa ngandungkan muqriz aku alah teruk gila kali nih tak dak plk muntah2..
Sampai aku tak sedar aku mengandung..

Orang cakap setiap anak tak kan sama cara pembawakannya sekarang baru aku faham..
Cuma kali nih aku rasa cepat sangat penat sidai baju pun aku penat..
Tapi aku harap aku akan kuat semangat sebab aku punya tanggungjawab
pada anak suami & keluarga mengandung bukan alasan utk tidak melakukan apa2 kerja..

Bila mengandung aku terus teringatkan sesuatu kejadian...sesuatu yang berlaku itu membuatkan aku rasa takut..
Aku harap kejadian tuh tak kan berulang lg..seandainya berulang tObat aku teriyak keh3...



Selasa, 9 November 2010

Dibalik Derita Ada Bahagia..

Di dalam kehidupan Allah tidak mentakdirkan sesuatu melainkan ada kebahagiaan untuk hambaNya kerana Allah Maha Bijak dan Maha Mengetahui. Itulah sebabnya Allah tidak akan memberikan kesia-siaan. Tidak ada ketentuan Allah tanpa adanya hikmah. Betapa banyak kebaikan dan kebahagiaan yang berlimpah tersembunyi dibalik peristiwa yang menyakitkan hati tanpa kita sadari. Sebagaimana Firman Allah.

'Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal itu baik bagimu. dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui. (QS. al-Baqarah : 216).

Allah menguji kita dengan berbagai cubaan kerana Allah lebih tahu kebaikan bagi kita. Jadi, cubaan dan ujian yang diberikan oleh Allah kepada kita, agar kita tercegah dari kehancuran dan azab yang jauh lebih besar. Akan tetapi seringkali kita malah berprasangka buruk kepada Allah kerana ujian dan cubaan itu dan kita tidak pernah merasa bahwa sesungguhnya Allah berbuat baik kepada kita dengan cubaan dan ujian yang Allah telah berikan.

Segalanya berjalan, sesuai dengan qadha' dan ketentuanNya.
Disebalik segala peristiwa ada suka, ada duka
Apa yang selama ini ku takutkan, malah menyenangkan
Apa yang selama ini ku dambakan, malah justru menyedihkan.

Ya ALLAH terima kasih diatas segala nikmat yang kau berikan kepadaku..
Sesungguhnya aku hambaMU yg sering terleka tapi aku sangat bertuah
memilikiMU yang sering memberi peringatan kepadaku tanpa jemu.
Peringatan & cubaa agar aku terjaga dari terleka & agar aku terhindar dari azabMU..


Khamis, 4 November 2010

Lagenda Budak Setan


Tadi awal2 pagi aku dah layan cerita nih heee...aku baru nak tengok..poyo tul.
Dulu masa zaman remaja aku pernah baca novelnya punya la tebal.
Nasib baik jalan cerita LBS nih best so tebal pn boleh habis..

Cerita nih buat aku jadi jiwang la plk..

Cinta
Ada apa dengan cinta
Sehingga bisa mengubah segalanya

Cinta
Sangat membahagiakan
Cinta jua bisa buat hidup menderita

Hargailah setiap rasa cinta yang kita miliki
Kerana cinta bisa hilang dan meninggalkan kita

Cinta
Tidak bisa di paksa
Tapi
Cinta
Bisa dipupuk



Semoga kita semua bahagia bersama rasa cinta yang kita miliki hari ini..

Rabu, 3 November 2010

Hari Jumaat Yang Best....

Ades dah byk kali tertangguh nak publish cerita nih utk tatapan semua tapi 2 3 hari nih
bz sikit. Walaupun dapat cuti banjir 2 hari aku tetap bz sebab rumah
aku pun air naik jugak tapi x la banyak sangat.

Sebenarnya dah lama aku nak berjalan2 ke sini tapi asyik tak jadi ja..
Jumaat 29/10 baru kami sekeluarga berkesempatan berjalan ke sini.
Sambil melayan karenah muqriz yang makin hari makin bertambah akalnya..

Kami kesini...

Kuala Perlis.
Berpacaran di tepi pantai..aku sangat2 gembira dapat datang kesini..
Melihat ombak memukul pantai & melihat burung beterbang terasa dada lapang sekali..
Di hati pun terdetik sungguh indah ciptaanMU Ya ALLAH...


Dua lelaki kesayanganku


Jauh ku renungi perjalanan hidup ini...
keh3..dan lagi berlakon tapi x jadi pun reaksi muka yg x menjadi...
Muka tak macam org merenung nasib tapi macam nampak balak handsome ja keh3..

Nih baru macam merenung kehidupan..tapi aku rasa mamat nih teringat awek
dia nih nampak lain macam ja..

Bawak muqriz main2 kat taman permainan dia sangat teruja dapat main kat cini..

Senyuman ini penawar duka aku..


Apa yang aku ada hari ini sangat2 bermakna dan aku amat menghargainya..
Semoga ia terus kekal selamanya..
Walaupun kekeliruan menghampiri..

Ahad, 31 Oktober 2010

Hati Aku Bukan Siapa...Siapa...

Sesuatu telah berlaku..
Sesuatu yang sangat aku tak suka..
Ini bukan yang pertama tapi entah yang keberapa...

Aku tidak pernah memaksa sesiapa memahami situasi aku kecuali dIa....
Tapi dIa..
Aku rasa seperti hadirnya aku hanya utk memahami situasi org tnpa org pernah
memahami bahawa aku jua punya rasa..

Aku cuba jadi yg terbaik utk dIa..
Aku sukakan apa yg aku tak suka.. Sebab dIa.. suka..
Aku tak pernah berhenti memahami keadaan dIa..

hati aku sedang lara. Ia adalah serius. Sebuah lara yang aku rasa sangat payah. Aku rela jauh-jauh disini daripada berada dekat.

Aku nak lari kemana? Tidak boleh lari. Aku tiba-tiba jadi benci!

Kenapa hanya aku yang kena faham ini? semua yang ada kenapa melepaskan pada aku sahaja? Bukankah dIa.. ada hidup baru dan saya yang perlu dIa.. jaga?





Rabu, 27 Oktober 2010

Hari..Hari Mau...




Kalau dah suka makan makanan tuh boleh makan hari2 pn x jemu..
Dah seminggu aku ngan kawan aku asyik makan makanan bersup..nih..
Ahad bihun sup isnin koteaw sup selasa moi sup rabu mee sup..
Boleh dikatakan hari-hari mau...
Khamis bihun + koteaw + mee plk kot keh3..

Kadang2 bila x makan pagi rasa satu mangkok x ckp laaa...
klu blh aku nk mangkok macam kat bawah nih
baru kenyang....






Si Nujum PauL Dah Mati...



Sotong Paul yang menjadi isu hangat semasa pertandingan Piala Dunia di Afrika Selatan kerana meramalkan tepat keputusan-keputusan perlawanan penting disahkan mati pada pagi (Selasa/26 Okt 2010) Ini disahkan oleh Sea Life Aquarium, Jerman, pusat akuarium yang membela Paul. Paul yang berumur 2 tahun setengah dijumpai mati di dalam tangki tempat dia disimpan.

Dia mati disebabkan penyakit biasa pada sotong dan bukanlah satu yang pelik sotong mati dalam umur yang pendek. Antara haiwan lain yang mengikut jejak langkah Paul ialah burung bayan di Singapura dan burung kakak tua Lorenzo di Hannover, Jerman.

Namun burung bayan & burung kakak tua tidak sebagus paul.

“Paul mengagumkan dunia apabila berjaya meramal tepat pemenang perlawanan melibatkan pasukan Jerman, begitu juga dengan keputusan perlawanan akhir. Kejayaannya merupakan cerita yang lebih besar daripada Piala Dunia itu sendiri,” kata pengurus pusat hidupan laut itu, Stefan Porwoll dalam satu kenyataan.







Selasa, 26 Oktober 2010

TeringaT Suatu Masa Dulu...



Hari nih datang keja lambat sikit geh3..aku p perkena roti telur sama roti bOOm..
Korang tgk laki mkn roti bOOm ja binik mkn dOuble roti telur + roti bOOm
apa punya lantak la si bini nih heeee...

Sampai ja kat lab aku terpandang sesuatu..seekor serangga yg x berbisa..
Melihat serangga itu aku tersenyum...
Ingatan aku terus mengimbas kenangan dulu sewaktu aku berumur 7thn..
Aku ngan jiran aku sgt suka menangkap serangga nih..
Balik ja sekolah terus tukar baju laju2 dan dgn perlahan2 keluar umah mcm
pencuri takot mak nmpak..
Kalau mak nampak sudah pasti projek kami akan tergendala..
Jiran aku tuh lelaki umur 6thn muda stahun dari aku..masa tuh dia x sekolah lg..

Jadi masa keluar umah aku nampak dia dh tunggu aku kat belakang umah bwah pokok pelam..
tuh pOt aku ngan dia..klu bulan posa kami lepak bawah pokok tuh la heee..
sambil mkn buah pelam...
Bila dah berjumpa kami terus lari menuju ke padang ikot jln shortcut...
Best masa tuh dalam kepala hanya ada rasa gembira ja..

Sampai kat padang kami terus berjalan mencari jejak serangga tuh tiba2
serangga tuh terbang kami terus ligan..bila serangga tuh kembali menghinggap
kat rumput aku ngan kawan terus terkam..
Kadang2 punya pulun nk tangkap sampai belaga kepala heee...
Tengok nasib jgk kadang dpt kadang x..

Pernah suatu hari bila kami x dpt tangkap seekor pn serangga tuh..aku rasa geram sgt..
Sampai kami bergaduh aku selalu marah2 kawan aku tuh.. dia lembut ckit tapi bukan 'sutun'
tau.. dia byk mengalah ngan aku.. Dan yg paling lawak tentang dia kerengga pn dia takot..
Aku la penyelamat dia..
"hg la punya pasai dok x diam..tgk dh terbang"
Aku x mau balik dengan tangan kosong jadi aku masok dalam semak dgn harapan
aku akan dpt tangkap serangga tuh..
Belum sempat masok dalam semak kawan aku jerit
" toksah la cari dlm semak kita cari kat sini dh la"
Dengan marah aku balas " tak mau ikot sudah dlm semak mesti lg byk"
Dengan terpaksa dia ikot jugak aku..heee...

Tak sempat pn tangkap serangga tuh tiba2 aku terdengar nma aku ngan nma kawan aku
di seru..
Ohh..tidak aku sgt cam suara itu..aku suruh kwn aku diam tapi nmpaknya nasib
x menyebelahi aku..kami dapat jugak di kesan.
Dengan ranting pokok ditangan mak ckp " haaa..mana mau lari"..
Aku terus bgn nk bukak langkah blm sempat langkah di buka zassss....ranting pokok menghinggap kat blakang..." aku terus meraung ampon mak x buat dah"
Terus aku lari..
Tak aci tau aku ja kena kawan aku x kena pn..huhu..
Sambil ligan sambil mak beletiaq "tgh hari rembang keluar umah bru ja blik sekolah x dan mkn pn..apa nk jadi ngan hg nih"

Sampai kat umah masok bilik kunci dari dlm terus teriak dan kemudian terdengar jugak
suara seseorang teriak..aku tersenyum baru adil..kawan aku pn kena jgk ngan mak dia..
Tak seronok hari tuh sebab x dapat tangkap seekor pn BeLaLanG heee..
Sakit ja dapat...malu pn dapat mau taknya sepanjang jalan nak balik umah orang
tengok aku kena ligan ngan mak...heee..
Tapi dlm hati 'esok nak p tangkap lg'....







Ahad, 24 Oktober 2010

CoklaT PutinG


Bertemu kembali kita disini alhamdulillah aku masih boleh menulis sesuatu..
Walaupun 2 3 hari nih emOsi aku sgt terganggu..
Biasalah selagi kita bergelar hambaNYA kita x kn pernah selesai di beri bermacam2
dugaan..

Dan semalam satu lg dugaan menimpa seseorang yg aku syg..
Entah la utk memberi nasihat aku sendiri agak keliru..
Aku sngt tkot utk berkata2..tak mcm slalu..
Takot kata2 aku akan memburukn lg keadaan..
Walaupun sesungguhnya dia sememangnya berperagai buruk..
Walaupun sesungguhnya aku rasa tanpa dia org yg aku syg itu masih bisa hidup..
Dan aku merasa sgt marah kepada mereka2 yg selalu mgacau keharmonian hidup org.
Dengan menimbulkan begitu byk persoalan yg mengelirukan..

Tiada satu ayat pun yg terkeluar dari mulOt aku utk menyebut perkataan SABAR aku
bimbang perkataan itu akan menimbulkan kemarahannya.
Kerana aku pasti kesabarannya sudah hilang..hatinya sudah sebu diperlakukan
sebegitu..
Dia sudah banyak bersabar tapi apa yg dia dpt...Hanya kesakitan..

Aku sgt bersimpati padanya tapi apakn daya aku x bisa mmbantunya sperti dulu..
Aku sudah mmpunyai kehidupanku..Andai aku seperti dulu..
Akan aku sentiasa disisimu...

Walaupun wajah sentiasa tersenyum tapi di dalam hati hanya kita ja yg tahu..
Mujuq cOklat puting ada..


Keh3..aku ngan panda kasi nama cOklat nih cOklat putinG sebab bentuk dia
macam puting. Nama betOi cOklat nih cOklat kiss2 klu x salah la..


Dah lama x makan cOklat kebetulan mak baru balik dari langkawi dpt la rasa 2 3 biji..
Aku culik dari peti ais..umah mak..
Apo kena mengena masalah ngan coklat..??
Bagi wanita, coklat menggalakkan pengeluaran kimia endorphins bagi otak wanita, yang menggalakkan rasa gembira dan mengurangkan stres.
Sebab tuh bila mamam cOklat disaat2 nih terasa sgt layan sekali..
Coklat dapat mengurangkan tekanan heee..


Coklat juga mengingatkan aku pada beberapa org yang juga hantu cOklat..





Khamis, 21 Oktober 2010

Untuk Yang Tersayang...




Hari nih 21/10/10 incik suami akan ke KL utk menghadiri majlis perhimpunan
agung UMNO..
Dan semalam aku mengajak incik suami ke sini....


Zon Bebas Cukai a.k.a Duty Free..

Memborong sesuatu untuk incik suami..
Mula2 ingat nk ke sini masa rehat tapi dibatalkan sebab takot lambat plk masok
keja. Jadi kami laki bini ke sini lepas balik keja..
Muqriz ditinggalkan kat umah pengasuh dulu balik dari shopping baru kami ambik dia.

Nak balik dah jap ja ke sini. Lagipun x la jauh sgt pn..



Di sini agak sibuk pada jam 6.00pm. Banyak gila lori.. Kalau muqriz ada
mesti mulOtnya bising tgk lori..
Apa yg best sgt tgk lori aku pn x tau yg pasti bila dia nmpak lori dia jadi sgt teruja..


Nih la barang yg saya beli utk incik suami baju kemeja..
Berjalur warna merah biru dh mcm kuih lapis keh3..


Ke mana jua aku pergi kalau nampak baju2 baby mesti aku borong jugak..
Yeah..nih utk anak bujang aku jua sepasang baju..POPEYE..
Untuk aku takde pn uwaaa...



Rabu, 20 Oktober 2010

Pada Suatu Hari....


Pada suatu hari tuh aku ngan incik suami sangat la lapor..
Sebabnya kat tempat keja masing2 x sempat nak makan..
Balik keja lepas amik ja muqriz kat umah pengasuh incik suami terus
memecut kereta ke kedai makan..

Sampai ja kat kedai makan kami duduk laju2 oder pn laju2....haaaa..
terukkan bila dh lapo nih...

Muqriz plak bukan blh p kedai makan mulOtnya sgt bising tuh blm nmpak
makanan klu dh nmpak mcm kena histeria pn ada..ades pening nk layan..
Kalau kedai yg ada kerusi utk baby senang sikit..klu x dak jenuh skali dia
kelupuq mcm nk selerak semua benda..

Nasib x menyebelahi kami sekeluarga hari tuh..makanan yang di oder sgt la
lambat sehinggakan anak teruna aku naik merOyan..


Tengok2 sapa yg lebih lapo..










Isnin, 18 Oktober 2010

Sekadar Nasihat..



Imam Ghazali: Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?

Murid 1: Orang tua
Murid 2: Guru
Murid 3: Teman
Murid 4: Kaum kerabat

Imam Ghazali: Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita
ialah MATI. Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan
mati ( Surah Ali-Imran :185).

Imam Ghazali: Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?

Murid 1: Negeri Cina
Murid 2: Bulan
Murid 3: Matahari
Murid 4: Bintang-bintang

Imam Ghazali: Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apa pun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari
esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan
ajaran Agama.

Imam Ghazali: Apa yang paling besar didunia ini ?

Murid 1: Gunung
Murid 2: Matahari
Murid 3: Bumi

Imam Ghazali: Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA
NAFSU (Surah Al Araf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita,
jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka.

IMAM GHAZALI Apa yang paling berat di dunia?

Murid 1: Baja
Murid 2: Besi
Murid 3: Gajah

Imam Ghazali: Semua itu benar, tapi yang paling be! rat adalah MEMEGANG
AMANAH (Surah Al-Azab : 72). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan
malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah.

Imam Ghazali: Apa yang paling ringan di dunia ini ?

Murid 1: Kapas
Murid 2: Angin
Murid 3: Debu
Murid 4: Daun-daun

Imam Ghazali: Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali
di dunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT. Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat

Imam Ghazali: Apa yang paling tajam sekali di dunia ini?

Murid- Murid dengan serentak menjawab : Pedang

Imam Ghazali: Itu benar, tapi yang paling tajam sekali di dunia ! ini adalah
LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri







Khamis, 14 Oktober 2010

Bermulalah Episod Sedih Dalam Hidup Aku..

Saya sangat sedih dengan keadaan kesihatan muqriz 2 3 hari nih..
Walaupn kalau nk dibandingkan keadaan anak org lain dengan anak saya..
Anak saya jauh lebih baik..

Tapi...

Saya tetap risau..

Dan saya sgt2 tak suka apabila anak saya di paksa2 shingga menangis dgn keadaan yg
amat menyedihkan..
Hati saya bagai di robek..

Tapi...

Apakan daya mencegah lebih baik dari mengubati..
Oleh itu saya terus bertukar...

Menjadi super Kuat...

Dalam Hati saya menangis..


Cian muqriz dan org yg memaksa muqriz adalah saya..


Saya bertambah sedih dan terharu bila muqriz memandang
wajah saya dgn penuh rasa simpati..
Dari matanya saya faham dia ingin saya
bukakkn benda alah tuh..

Maafkan ibu adk ibu mahu adk cepat sembuh..
Ibu terpaksa..

Ahad, 10 Oktober 2010

Muqriz..muqriz..



Cerita pasai anak lagi korang boring x..
Tapi ada kerr..org yg membaca blog aku...tgk macam sunyi ja tanpa pengunjung..
Tak kisah la ada ke tak org datang yang peting aku nk coretkan sesuatu utk
mengembirakan hati aku..

Cerita nih dh lama berlaku tapi hari nih baru aku berpeluang bercerita..
Ada satu malam tuh bertarikh berapa haribln tah aku pn dh x hingat..
Seperti biasa Incik suami,saya dan muqriz ngah enak di buai mimpi..

Tiba-tiba...

Terdengar muqriz menangis..bunyi seperti dlm kesakitan..
Aku & incik suami apa lagi terus bangun..sambil gosok2 mata bila dh nampak terang sikit..
Terkejut besaq aku bila tengok tempat tido muqriz yg x jauh di sebelah aku KOSONG....

Mana anak aku x kan jatuh katil kot..X mungkin aku tido sampai x pasan muqriz bergerak..
Rupanya kepala muqriz terlekat kat besi katil..
Macamna la dia tido sampai boleh kepala dia masok dlm lubang katil tuh..




Aku panik seketika sbb bila aku tarik kepala muqriz utk keluarkan dari lubang katil tuh..
rasa mcm tersangkut ja..kepala aku ligat bfikir klu x blh tarik keluar mcmna plk kpala
dia blh masuk..
Dalam ngah panik tuh incik suami yg dok mamai tuh blh dia buat lawak..
Tapi masa tuh aku bkn nk gelak aku nk marah owh....
Sebab muqriz ngah melalak makin kuat dari tadi....aku kecut dengar dia menangis mcm tuh sbb
dia jarang menangis sebegitu rupa..aku risau klu dia dlm kesakitan..

Korang nk tau apa incik suami buat...jap aku gelak dlu keh3..kah3..
Incik suami cuba tarik besi tuh kasi lubang besi tuh besar..
Masa tuh aku marah dia sbb aku pasti sgt besi tuh x knnya nk jadi besar..
Tapi aku tau incik suami ngah mamai sbb tuh dia buat mcm tuh..
Lepas kopakkn besi x bjaya aku sruh incik suami tekan tilam ke bawah sambil aku tarik
kepala muqriz..alhamdulillah berjaya..

Lepas ja kpala muqriz kuar rasa nk tergelak membuak2..
apa lg aku gelakkn incik suami..sambil ckp..ish2....kuat sunggoh besi katil tuh..
Incik terseyum mcm kerang busuk..
Sejak dari kejadian tuh smua lubang aku tutop ngan bantal..
Takot pisang berbuah 2 kali....

Nih la budak byk akal tuh...



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...