Halaman

Peminat Setia ku..

Isnin, 22 November 2010

Bak Kata Perpatah Melentur Buluh Biar Dari Rebungnya..

Peribahasa Rebung ini membawa maksud yg sangat mendalam. Bak kata perpatah
melentur buluh biar dari rebungnya yang membawa maksud untuk
membesarkan anak2 perlu diasuh dan dididik sejak dari kecil. Sebaiknya dari dalam kandungan lagi..




Oleh itu aku dengan sedaya upaya menerapkan beberapa amalan yang baik untuk
muqriz amalkan. Salah satu darinya aku ajar muqriz menabung.
Mula2 ajar muqriz agak susah nak ikut sebab dia x fokus untuk masukan duit kedalam lubang
tabung tuh..
Bila banyak kali muqriz cuba duit tetap jatuh kebawah tak masuk dalam tabung..
Lama2 muqriz macam nak marah ja
Tiba-tiba pang!!! berdentum
bunyi tabung jatuh muqriz tOlak..

Aku angkat tabung tuh dan letakan semula kat depan muqriz dan aku mula berdialog
ngan dia. " Adk pegang duit mcm nih bg masuk dlm lubang nih pastuh lepas"
"Kringg" bunyi duit jatuh dan muqriz tersenyum.
Dia cepat2 ambik duit yang lawaknya dia x dpt nk kutip duit kat atas lantai..
So aku kutip smua duit letak kat atas karpet dan muqriz senyum lg sebab dia
dapat kutip duit tuh kadang jatuh jugak tapi x la selalu sangat mcm kat lantai..




Muqriz cuba masukan lagi tapi x masuk jugak dalam tabung sebab dia suka pegang
duit melintang..aku pegang tangan dia sambil cakap " pegang duit mengiring mcm nih adk"
Jatoh ja duit dalam tabung muqriz tepuk tangan keh3 sukO dia..

Kali ketiga alhamdulillah dia boleh masukan duit tanpa bantuan sesiapa..
Setiap kali duit masok dalam tabung setiap kali muqriz akan mendapat pujian..
Cuma bila duit tak muqriz cepat nak marah kadang dia tolak tabung kadang dia baling
duit..ades sabar ja la..

Semoga muqriz terus menabung utk masa depan dia..
Nanti dah penuh kita p bOh dalam bank..



2 ulasan:

@e_da berkata...

bagusnya muqriz.. pandai dah dia.. mika kalau kita ajar wat dekk jek... kalau ada mood jek baru buat

Murni berkata...

budak2 biasa la eida muqriz pn bila lama2 buat x blh dia asyik nk ngamuk
ja..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...