Halaman

Peminat Setia ku..

Isnin, 28 Februari 2011

Anmum..

Kandungan udah masok 5bulan baru kalut nak minum anmum..Heee..terlewat plak kali nih..
Incik suami suruh aku minum anmum perisa cOklat plk.. Dan rasa anmum cOklat adalah terbaik sOdappp..



Ahad, 27 Februari 2011

Pagi2 Udah Layan emO..

Assalammualaikum semua..
Hari nih & mungkin sampai 10/03/2011 aku mengantikan tempat kwn aku yg sedang cuti menantikan hari bahagianya. Semoga majlis perkahwenannya berjalan lancar aminn...

Pagi tadik datang keja ngan semangat yg x brapa nk byk semangat berada di tengah2 ja huhuu..
Macam biasa on ja semua pc yg ada dalam lab aku kembali duduk di meja kaunter..bukak radio online.
Cuba teka aku suka dengar radio apa...heee..radio pilihan aku taraaa..Sinar fm..
Di pagi hari mendengarkan segmen Kisah & Lagu sangat melayan hati keh3..poyo toi..
Tiba2 aku terdengar lagu dari aris ariwatan 1 2 3 4 terus laju ja air mata nih mengalir teringat kat mak
ngan ayah sgt2 rasa bersalah dengan keduanya..

Satu.. kasih yg abadi
Tiada tandingi dia yang satu
Dua… sayang berpanjangan
Membawa ke syurga kasihnya ibu
Tiga.. lapar dan dahaga
Rela berpayahan setianya ayah
Empat.. mudah kau ketemu
Berhati selalu beza antara
Kasih dan kekasih

Ibu, ku ingat dahulu
Menyisir rambuku, kemas selalu
Ayah, menghantar ke sekolah
Bergunalah ilmu bila dewasa
Sayang dengar lagu ini
Untuk kau sandarkan buat pedoman
Jangan manis terus ditelan
Pahit terus dibuang… itu bidalan
Harus kau renungkan

Andai, Kau beroleh bahagia
Ingat itu bukan untuk selamanya
Andai, Kau dalam sengsara
Ingat itu bukan untuk selamanya
Hidup ini sementara

Dan kini dalam usia 27 tahun aku sudah mempunyai seorang anak lelaki & insyallah awal bulan7/ 2011
aku akan melahirkan seorang lagi cahaya mata.
Setelah begelar isteri & ibu aku semakin mengerti hati seorang Mak....
Rupanya2 sangat payah menjadi seorang Mak tak semudah melafaz ABC..& tak semudah mengira 123..
Banyak dugaan & rintangan yg harus dilalui.. 
Aku mahu menjadi seperti Mak..
Mahu tabah..
Mahu sabar..
Mahu yg baik2 aja.. tapi mana bisa memilih..

Andai nanti ada kesilapan apa adil aku disalahkan katanya "salah didikan mak pak la budak tuh jadik mcm tuh" huhuu..sgt ngeri aku mendengar kata2 itu.
 Terasa takut untuk terus menapak tapi tak mungkin aku akan berpaling & mengundur..
Insyallah sedaya upaya aku akan usahakan..
Untuk menjadikan hari2 esok baik2 aja.

Rabu, 23 Februari 2011

Naik Pelamin Lagik..

Eh..macam kenal la tuh bukan dah kawen ke lepa nih tuh tgk kan dh ada anak.. apa hal plk naik pelamin lg..
Dah buang terbiatkah mereka..
MyEm0.Com
Ewahhh...naik pelamin lagik sekali ngan anak aku angkut.. Keh3..incik suami pn melayan biniknya
yang buang terbiat nak naik pelamin.. 
 
Posing sakan macam pelamin tuh pelamin kami kan sekali tuannya mintak kongsi duit pelamin baru tau..
 Pelamin nih cantik sangat time aku dulO2 mana ada bunga rose berkuntum2 mcm nih sgt jeles..
Sebab tuh aku heret tangan incik suami ngan muqriz jom kita ambik gambar kat pelamin.
 
 Posing kalah pengantin siap landing kat bahu lg..

Nih la pengantin yang sebenarnya anak buah incik suami..
 
 Dan pasangannya..
Dua2 nurse kat HKL..
Mak sue ngan pak sue doakan semoga bahagia hingga ke akhir hayat..

Selamat Hari Lahir Sayang..

Fuhhh..sibuk sikit minggu nih menguruskan e-voting MPP pelajar2 UUM. Dalam keadaan aku yg semakin membOyOt nih pergerakan sgt terbatas.. Aku dh tak mampu berdiri lbih lama dari 15minit, 
tak mampu tahan lapar bila rasa lapar mmang kena mkn klu tidak perot rasa mcm kena gempa bumi
asyik bergegar ja.. Sekarang nih semuanya serba tak kena berdiri tak boleh duduk lama2 pn
tak boleh rasa penat..megah semua ada..
Hari sabtu baru2 nih aku mengadakan sedikit jamuan makan2 kat umah sempena hari lahir incik suami.
Hari lahir incik suami sebenarnya hari ahad 20/02 disebabkan hari ahad keja aku mengadakan 
jamuan makan2 pada hari sabtu..
 Nih la antara menu pilihan yang aku sempat buat.. Puding jagung, puding coklat, kek batik
dan mee rebus..kek tuh aku beli aku blm pandai buat kek heee.. 
Dalam proses berjinak2 untuk membuat kek tapi blm ada keyakinan..takot x jadik..


Selamat Hari Lahir abg semoga abg sihat2 & dilindungi ALLAH selalu..
Nih ja yg mampu ayg buat utk abg. Ayg harap abg gembira..
Muqriz tumpang gembira sebab ramai anak kawan2 incik suami dtg. Tak diam sat pun dia ke 
sana cini ligan kawan tambah2 pompuan.... muqriz suko sangat usik rambut budak pompuan tambah2 
kalau yg rambut mcm meggi tuh..


Selasa, 22 Februari 2011

And The Winner Is...


Keputusan Contest Aksi Makan yanmieonline.com sudah diumumkan pemenangnya.. Dan muqriz
mendapat tempat ketiga.
Tahniah untuk anak bujang aku gambar dia membaham rangka ayam menjadi pilihan pengadil...
Terima kaseh kepada pihak penaja hadiah Fivio.com dan SuaraPeople.com.

Isnin, 21 Februari 2011

Jatuh Sudah..

Sejak muqriz makin lasak bermain & makin lasak berlari mak mertua selalu cakap yg tangga kat 
atas tuh dah banyak kali cucu2 mak jatuh.. Aku tahu mak nak suruh aku tgk2kan muqriz tuh 
takot lepas nih dia plak yg jatoh.
 Rumah MIL plk mula2 nak masuk umah kena daki tangga nih..

Orang cakap malang tak berbau.. walau mcm mana kita jaga pn klu nk jadi benda tuh akan jadi jgk..
Macam tuh la jgk ngan kes muqriz nih. Dia plak sangat suko main tangga pantang jumpo tangga
mesti dia nk main naik turun ...naik & turun.. kebetulan malam tuh kat umah hanya ada
aku, MIL & muqriz.
Aku kat tandas ngah basoh baju muqriz ngan MIL plk kat ruang tamu. Sambil basoh baju aku
dengar MIL dok beleter marahkan muqriz dok main tangga.. 
 
Sesekali aku ke ruang tamu jenguk2 muqriz risau jugak biarkn muqriz ngan MIL nanti takot MIL plak
yang jatuh asyik bgn duduk kejar muqriz..
Masa aku jenguk muqriz aku tengok dia baik ja tgk tv sambil duduk atas tangga..
Aku pun kembali menyambung tugas aku basuh baju..dlm 10minit macam tuh..
 Aku dengar suara MIL panggil nama muqriz mcm kalut2.. Aku lari ke ruang tamu sebab dengar
suara MIL lain ja..
 
Muqriz turun tangga sorang2 masa aku sampai kat ruang tamu dia dok tersenyum aku dah hulurkan tangan nak tarik dia naik atas tiba2 dia mlangkah kebelakang apa lg berguling jatoh la..
Nasib baik pintu tertutup klu terbuka tanpa henti la dia berguling..
Muqriz teriyak sakan kalut jugak aku pujuk dia suruh diam.. 20minit dia teriyak..
15minit dia dok diam ja tak main..
 
 Lepas tuh muqriz beralih arah main tangga lain plk..
Kalau dah lelaki tuh macam tuh la tak serik2..

Jumaat, 18 Februari 2011

Today...

Hari nih bersiaran dari umah mak aku kat felda bukit tangga semalam kami balik sini..
Pagi tadi kami bersarapan nasik goreng ngan sambal ikan bilis...
Sangat sedap sekali sakala mkn masakn mak huhuuu...
Incik suami sgt marah bila aku balik umah mak mesti aku akan jadik malas nk masak...

Tengah hari aku terpaksa la rajinkan diri masak sbbnya mak koja hari nih x leh nk ngulat la..
Selongkar peti ais mak ada mr crab ngan ayam..so hari nih aku masak....
Masak lemak cili api ketam ngan ayam goreng itu ja keh3...

Sangat terkejut makan pagi hari nih incik suami suruh
aku tambah lagi nasik. Selalunya pinggan tambah incik suami bawak sembunyi...

Macam x caya aku yg masak nih...


Rabu, 16 Februari 2011

Rutin Ibu Hamil


Assalamualaikum..
Buat semua kawan blogger semoga berada dalam keadaan sihat hendaknya..
Seperti ibu2 hamil yang lain aku juga tak terkecuali utk sedaya upaya menghadirkan diri dalam setiap sesi temujanji yang dah ditetapkan oleh nurse..
14/02/2011 aku ke klinik changloon repeat scan untuk kandungan 5bln..
Alhamdulillah doc cakap baby sihat & sangat aktif..tapi aku rasa baby tak aktif sgt sbbnya
aku tak rasa sgt baby kick perot aku..tapi bila tgk mesin scan yg macam TV tuh.. baru aku pecaya memang baby sgt aktif berpusing2...doc nk ambik ukuran badan pun susah..


Nih pic goole korang jgn terkejut plk tgk aku putih sangat..

Isnin, 14 Februari 2011

Tahniah Dariku..

Alhamdulillah hari jumaat lepas bertarikh 11/02/2011 seorang lagi kawan sekolah  kat sek.men.Yan telah menamatkan zaman bujangnya.. Maaf kerana aku tak dapat hadirkan diri.. Kebertulan rumah incik suami jugak mengadakan kenduri arwah untuk ayahnya.. Yang berbaju biru itu juga kawan aku masa sekolah dh jadi mak andam claSS tuh.. pengantin dialah yg make upkan.. Cantik kan....

Senyum tanda terjalin sudah sebuah ikatan.. Dua hati kini menjadi satu..

Semoga dapat menjadi isteri yg baik berbekalkan segunung kesabaran..

Insyallah kenduri  aku mesti p.. x sabar nk jumpo semua dah lama x jumpa..
Semoga dengan terjalinya ikatan suci MURNI nih keh3.. akan membahagiakan hidupmu..

Khamis, 10 Februari 2011

Muqriz pun dapat hadiah..

Hadiah dari kembOja..
Mak lOng ngan Pak lOng muqriz yg bagi...
Macamna handsome tak..
Nampak macam kObOi dulu2 kala keh3..
















TengOk tuh ibu suruh senyum cikit pun x mau
senyum...
Dok buat mukO ketat ja..
Muqriz bangun tidO sebenarnya nih..
Sebab tuh muka dia macam nih..
Tiba2 dengar bunyi moto ayah plak
bertambah2 kalut dia..
Nak mandikan dulu pun dah x mau..
Takut kena tinggal..











Kecik2 dah pandai majuk2 bagai..
Macam sapO tah nih...
Tuh dah nampak seyum cikit2...
Puas hati dah boleh naik motor..
Ayah nak bawak melawat kebun..

Yehaaa..Dapat Hadiah..


Salam semua..muni harap hari nih semuanya sihat2 hendaknya.. Muni & keluarga semuanya sihat alhamdulillah.. Kemarin muni ada bgtau kat status fb yg muni terlupa bawak pic utk update blog ada tak sapa2 yg perasan sila angkat tangan keh3... So entry untuk semalam akan disiarkan hari nih... Ada kawan kasi coklat untuk muni keh3.. Dia baru balik bercuti dari Pulau Langkawi.. Tara nih la coklat tuh....



Coklat sangat comel berbentuk siput rasa macam x nak makan ja..


Comel kan...

Rumah kami bakal meriah kerana semua family sebelah
incik suami akan pulang ke kampung..
Kemarin kakak incik suami dari P.Langkawi
sudah tiba..


Dan ini jugak dari P.Langkawi..
Terima kaseh kak pidah..

Rabu, 9 Februari 2011

Mimik Muka Dia..

Muqriz selalu buat mimik muka yg macam nih...
Entah dari mana dia belajar tah...
Kadang lucu plk tgk..
Ramai kawan & anak2 buah bila jumpa muqriz asyik
Suruh dia buat mimik muka mcm nih..




























Ades...
Harap2 nanti akan hilang la tabiat nih






















Yang nih lg teruk tuh sampai mulOt jadi sempit..





















Tapi tetap cOmey kan...kan..



















Senyum macam nih kan cOmey...

















Pic nih paling aku suko..
























Perghh...berkacamata tuh..























Selasa, 8 Februari 2011

Cuti CNY...

Mesti semua orang ada agenda
tersendiri cuti CNY kan.. Ada yg bercuti di dalam
negara & ada juga yg melangkah jauh ke luar negara.. Yerrlah cuti 4 hari jalan2 tak hingat
la korang kn.. Aku pun p bercuti wehh...haaaa..tak la aku balik umah mak aku ja..
Aku diberikan tanggungjawab utk jadik baby sitter kepada 2 anak kakak aku yg sulOng..

Uwaaa..kakak ngan abg ipO p kembOja dia bawak anak yg kecik skali ja yg 2 lg
ditinggalkn ngan aku...mak ngan ayah pulak hari sabtu nak ke terangganu..
Aku?? tak perr..bOleh balik umah mak ngan ayah pn aku dh syiOk..

Hari khamis menghadiri kenduri umah kawan incik suami..menunya sgt mantOp
rasa x mau bgn aku nk makan berpinggan2..
Sayur keladi, sambal ikan bilis, pajeri nenas, ikan masin & bubur kacang sbg pncuci mulOt..
Kebetulan anak2 muda belia kampung incik suami berkonvOi motor ke Gua Kelam..
So.. selesai ja mkn kenduri kami mengFollow mereka ke Gua Kelam..

Pergghh..ramai betOi org kat sana mungkin masing2 melepaskan gian nk berendam
setelah sekian lama kawasan perkelahan di kebanyakan tempat ditutup kerana
dicemari virus kencing tikus.. Soory erkk..utk Gua Kelam tak dak pic..
LupO nk ambik kat hp incik suami.. setelah penat berjimba kat situ kami pn pulang..

Malam tuh jugak selepas berehat aku, incik suami, baby & muqriz.. balik kampung..
YahOoo...keh3..mcm la kampung jauh sangat sejam pn tak sampai


Dan agenda hari jumaat ialah ----->
mengorbankan semua burung puyuh
ternakan incik ayah sebabnya burung puyuh udah pencEn utk menghasilkan
telur..
Puan emak berpesan supaya incik ayah smbelih hanya setengah.. tetapi nmpak gayanya incik ayah tidak
menghiraukannya..

Incik ayah mendapat bantuan dari menantunya sebab tuh la mereka
berdua berpakat mengorbankan
kesemua burung puyuh..
Dan akibatnya sampai pukoi 3ptg masih ligat cabut bulu burung puyuh..


Bangun duduk..bangun duduk..
yg muda pun rasa mcm
nk tercabut pinggang nih kan plak
yang dah berumur sikit.. Kesian tgk
semua orang termasuk la aku...
Incik ayah letih sampai kol akak no 2
tanya bila nk balik heeee..
Akak no 2 ada kenduri umah kakak
ipo dia..

Jadi lambat la sampai umah & tau sgt
dah dia mesti nk burung yg dah siap
di cabut bulu...



Ni lah herO tOk wan yg bikin aku pening selama 3 hari..


















Makin banyak puyuh 1 2 3 muqriz bilang ikOt pelat dia..


















Muqriz kena usik ngan tOk wan puyuh pn takOt muqriz2..mcmna nk jga adk nih..























Diorang pn sibuk nk bergambar layan ja la alOng anGah & mUqriz..























Cepat betul incik ayah & incik suami sembelih tgk dah banyak ..



















Reban pun udah kOsOng...


Isnin, 7 Februari 2011

Berubah..

Susahkan nak jadi baik..susah jugak nak jadi orang yg disenangi.. lagik susah nak jadi YG TERBAIK.. Aku selalu berusaha untuk disenangi oleh semua manusia baik keluarga, kawan2
suami & semua orang.. Tapi mana mungkin aku boleh menyenangkan semua pihak..

Aku jugak lakukan perubahan untuk disenangi tapi aku sangat terkejut dengan kata2 tuh..
Masih terngiang-ngiang di telinga kata2 itu.. Hati rasa seperti kain yg diperah2.. Sangat2 sakit terasa ingin ku lari bawak diri jauh2.. Tapi aku x boleh lari kaki terpaku disini.. Terpaku dengan tanggungjawab yg telah aku terima..
Memang aku sangat akui perubahan yg aku buat hanya sebesar hama..
Mungkin kerna itu tiada yg perasan akan perubahan tuh..malah aku dijatuhkan hukuman..

Aku masih disini masih bertahan..utk dia yg aku sayang.. Aku x perlu lg kata2 nasihat kerana
sebu yg kurasa makin menjerut hati..
Malah hanya aku yg dipersalahkan.. Sesuatu yg aku tak suka aku lebih suka berdiam
kerna bila aku berbicara pasti yg keluar hanya kata2 yg kurang sOpan & menyakitkan hati..

Perubahan memerlukan kesabaran..
Perubahan mengundang ujian..
Di sini hatiku sentiasa mengharap & mengadu kepada ALLAH..
Di sini iman & prinsip aku di uji..
Sentiasa ku bisikan jauh ke dalam hati "Jangan tunggu utk berubah sebab kita
tak boleh tangguhkan ajal yg kian hampir"..

Tuhan aku hanya manusia
Mudah berubah lagi dalam sekejap
Tuhan ku ingin berubah
Dan kau berikanlah kekuatan utk ku..
Agar sebuah perubahan akan menjadi kenyatan..
Sesungguhnya hanya kau yg memahami aku hambaMU..

Tip dan Pencegahan..

Aku sangat2 risaukan muqriz..dia dh pandai memanjat.. pantang nmpak kerusi & tangga semuanya dia nak rabat ( panjat)..
Satu lagi tabiat muqriz dia sukO sgt main ngan binatang satu rumah dia ligan binatang tuh..
Kalau setakat kucing aku tak kisah sgt la nih lipas ngan cicak pn dia nk main..
Ohh..tidak takOt aku nanti silap2 dia mam nate2 tuh jenuh aku..

Bilik air harus sentiasa berkunci..kita ngah sedap2 berehat tgk tv sedar2 dia dh ada kat bilik air..
Bila di tanya nk buat apa mai bilik ayaq dia akan tunjuk tangan dia..
Yerr.. la tuh tgn kotoq ka adik nk main ayaq..sehari berpasang2 baju tukar asyik basah ja..

Untuk langkah berjaga2 aku ada cari tip dan pencegahan sekiranya berlaku kemalangan
kat umah..tak la kalut sgt nanti kalu jadi apa2..
Sekurang2nya aku dah tau apa nak buat..

Kecederaan yang sering berlaku terhadap kanak2 di rumah adalah seperti jatuh, lemas, keracunan & melecur.

Jatuh

Jatuh - anak yang jatuh dari ketinggian dua atau tiga kaki (0.6 hingga 0.9 meter) boleh cedera teruk. Antara kawasan berbahaya yang boleh menyebabkan kanak-kanak jatuh ialah tangga, tingkap dan beranda. Ibu bapa mesti sentiasa berwaspada dan memberi perhatian kepada prinsip yang boleh mengelakkan kecederaan.

  • Jangan tinggalkan bayi bersendirian di katil, sofa atau meja menukar lampin. Jika hendak menjawab telefon atau membuat kerja lain, bawa bayi bersama.
  • Pastikan tangga tidak gelap dan tiada barang bertaburan dan ingatkan anak-anak kawasan tangga bukannya tempat bermain.
  • Gunakan pagar keselamatan di atas dan di bawah tangga untuk mengelakkan anak daripada turun naik tangga sesuka hati.
  • Jauhkan anak daripada bermain di beranda atau bumbung rumah.
  • Jauhkan perabot dari tingkap kerana anak boleh memanjat perabot yang berhampiran.
  • Jangan tinggalkan anak yang berumur satu hingga dua tahun di dalam bilik mandi bersendirian. Pastikan jubin bilik mandi daripada jenis yang tidak licin.
  • Alat bertatih (walker) berbahaya jika anak tidak diawasi. Alat ini tidak akan mempercepatkan anak mula berjalan.
  • Jika buai sarung digunakan, pastikan : anak berumur kurang daripada 6 bulan, alaskan lantai di bawah buai dengan tilam atau bantal, jangan beli buai yang beroda dan anak-anak lain tidak bermain berhampiran dengan bayi di dalam buai.


Keracunan

Keracunan - minyak tanah, ubat-ubatan, cecair membasuh rumah, alat solekan dan ubat membunuh tikus adalah racun yang sering termakan oleh kanak-kanak. Semua racun ini boleh mengakibatkan maut. Apabila anak pandai berjalan, mereka akan cuba makan apa saja yang di jumpa mereka termasuk racun. Oleh itu, ibu bapa mesti memastikan rumah mereka selamat untuk anak dengan mengikuti nasihat berikut :

  • Semua jenis ubat perlu disimpan di dalam almari berkunci atau tempat yang tinggi dan selamat. Ubat yang beraneka warna akan menarik perhatian anak kerana mereka mungkin menjangkakan ia sebagai gula-gula.
  • Jangan letak minyak tanah atau cecair yang berbahaya lain di dalam bekas botol minuman yang terbiar kerana anak akan menyangka bahawa air di dalam botol itu boleh diminum. Cecair beracun patut disimpan di dalam botol yang berlabel dan disimpan di dalam almari yang berkunci sekurang-kurangnya 1.75 meter dari paras lantai.
  • Jangan makan ubat di hadapan anak kerana anak kerap meniru perbuatan ibu, bapa atau ahli keluarga lain.
  • Ubat harus disimpan di dalam bekas yang tidak dapat dibuka anak (child resistant container). Bekas-bekas ini ada dijual di farmasi tempatan. Jika ada anak di rumah, jangan simpan banyak ubat.

  • Racun tikus amat berbahaya! Jangan letak di lantai tempat anak sering bermain. Ubat tikus mesti diletakkan di kawasan yang tidak dapat dilihat dan diambil oleh anak. Lebih elok jika perangkap tikus digunakan kerana ia lebih selamat.


Lemas

Lemas - kebanyakan daripada anak yang mati lemas di Malaysia berpunca daripada anak yang lemas apabila berenang atau jatuh ke dalam sungai, kolam air dan laut. Adakalanya mereka lemas kerana diabaikan di dalam bilik mandi. Ibu bapa mesti berwaspada dan faham bahawa seorang anak boleh lemas apabila dibiarkan seketika saja walaupun air pada paras 6 sentimeter saja

  • Jangan biarkan anak berseorangan di dalam bilik air…. jika hendak menjawab telefon bawalah anak bersama.
  • Pastikan takungan air di dalam baldi, tempayan atau telaga sentiasa ditutup jika tidak digunakan.
  • Ajar anak yang berumur lebih daripada 3 tahun cara berenang walaupun diberi tunjuk ajar awasilah mereka apabila berenang.
  • Awasi anak apabila berjalan berhampiran sungai, kolam air, di tepi pantai. Parit dan longkang di tepi jalan berbahaya jika hari hujan.
  • Jauhkan anak daripada berenang di kawasan yang tidak dapat diawasi seperti sungai, bekas lombong dan laut yang dalam.
  • Sekiranya rumah mempunyai kolam renang ia harus dipagar apabila tidak digunakan. Tindakan ini dapat mengelakkan anak kecil daripada berlari dan terjatuh ke dalamnya.


Kebakaran dan melecur

Kebakaran dan melecur - kebanyakan anak yang mengalami kecederaan ini memerlukan rawatan di hospital. Ini adalah kerana melecur biasanya membabitkan kawasan kulit yang besar. Anak yang kecil sering melecur akibat tercurah cecair panas manakala anak yang lebih besar sering terbakar akibat bermain api. Kebanyakan kes melecur di rumah berlaku di dapur.

  • Jauhkan anak kecil dari dapur kerana di situlah air panas, minyak panas dan masakan panas disiapkan dan kemalangan boleh berlaku. Sebagai langkah keselamatan pastikan semua alat memasak (seperti kuali berisi minyak panas, kole berisi air panas) tidak dapat ditarik oleh anak yang masuk ke dapur.
  • Jangan tinggalkan aanak kecil berseorangan apabila makanan atau minuman panas dihidangkan di atas meja. Lebih-lebih lagi sekiranya anak bermain dengan alat bertatih, kerana ia dapat memanjat dan mencari makanan itu. Dalam usahanya, ia akan tersimbah air panas.
  • Jangan beri mancis kepada anak kerana ia akan bermain dengannya apabila ibu bapa keluar rumah.
  • Sampah-sarap perlu dibakar oleh orang dewasa dan bukannya anak kecil. Jangan buang tin "aerosol" ke dalam api kerana ia boleh meletup.
  • Jangan biarkan anak bermain mercun. Tiap-tiap tahun menjelang hari perayaan, ramai anak-anak tercedera akibat bermain mercun.
  • Kunci semua bahan api seperti minyak tanah, petrol, dan lain-lain yang boleh menyebabkan kebakaran.
  • Jaga wayar alat-alat masakan seperti cerek, periuk nasi, dan sebagainya.
  • Jangan lupa bahawa dapur adalah kawasan yang berbahaya kepada anak anda.


Tips Dipetik daripada buku Penyakit Kanak-kanak A-Z- Panduan untuk Ibu Bapa oleh Dr Iean Hamzah Sendut & Prof. Dr Zulkifli Ismail ISBN 981-204-584-8 (tahun 1996).


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...