Halaman

Peminat Setia ku..

Isnin, 29 Mac 2010

Tiba2 Aku teringat filem P.Ramlee..Madu Tiga..


Semalam selepas selesaikan beberapa kja kat umah panda suruh aku serikakn
baju melayunya. Aku pelik ngan kelakuan panda mna la dia nk pergi dgn berpakaian
mcm nih.Tiba aku terkejut...dan terus berlari mndapatnya..

Ayg: abg mna abg nk p nih ngan baju melayu lg...
Abg: abg nk p dengaq ceramah agama kat changlOOn la ayg..
Ayg: abg p ngan sapO..betOi ka nih nk p dgaq ceramah..
Abg: Abg p ngan cik mee...betOi la ayg.. fuhh..lega aku dgaq pnjelasan tuh..p ngan cik mee ermm..blh dipercayai..
Ayg: abg nk pakai sampin dak..
Abg: x payah la ayg.. Ermm...x pakai sampin klu nk tawen lg musti pakai sampin...heeehee..abg bkn nk tawen..

Aku kembali mengosok baju utk panda..tapi ketenangan hati aku tidak berpanjangan
bila akak panda ckp yg panda akan pakai sampin kat luar umah..
Ades betOi ka nih..X kn la aku dok majuk2 abg terus nk kwen lain kOt..
Sampai hati abg buat ayg mcm nih..dgn langkah yg lOnglai aku ke bilik..
Aku tgk kakak panda mak mertuaku ngan ank2 buah aku terseyum uih..hampa sukO ka smua nih..hampa ingat m.sue yg akan dtg tuh baik mcm m.sue nih ka...uwaaa..kejamnya..



Align CenterTengOk bini mana x risau klu laki kuar
mlm pakai mcmnihh..
Tah dlm ati dia ckp mcm tuhhh..uhuk..




Aku nmpak panda dh pakai baju melayu..tiba2

Abg: ayg mna butang baju abg...

Ayg: tue dlm bekas khesang..
Abg: heee..mcm citerr P.Ramlee plk..
Uhuk...mcm citer P.Ramlee ka..tidakkkkkk..x mau..
Ayg: Abg betoi ka nih..
Abg: betOi la ayg..awat ayg tnya mcm tuh..ayg x kn x blh kOt..





Aku menemani panda sampai ke kereta
salam dan cium tgn dia..





Panda udah pergi..huhuuu..
aku masok bilik dan bersedih seketika..
2 jam kemudia hp aku berbunyi
mak aku yg kol..aku apa lg


Aku: uwaaa..mak abg nk kawen lg..
dia pakai baju melayu cantik2 taksat..
Mak: ish..mgarut apa alang nih..
rizal mai degaq ceramah kat changloon nih..
mak pn mai degaq jgk..mak nmpak dia..
mak ingat alang mai sama tue mak tipOn nih..
Aku: senyum mcm kerang busuk..
alang ingat abg nk kawen..
mak: tue la dOk merajuk memanjang tau pn takOt..heee..
Aku: mak gelak kat alang..






Khamis, 18 Mac 2010

Bubur Sayur Untuk Muqriz..


Waktu kejadian heee..mcm berita plk..17/03/10 masa 4.45pm.
Abg msj ajak balik. Aku ckp tunggu sat sebab aku ngah pulun menanam kat farmville..
Abg ckp dok buat apa sampai sehari depan kOmputer menanam x sudah2..
Aku cakap sehari ayg tanam dua kali..nk cepat kaya...heee..

Abg mai ambik aku tepat pukul 5.10pm dan aku terseyum bila tgk keta kancil kesayangan
aku berkilat2..
Hee..abg dh basOh keta..Keta kancil aku tue kotoQ gila sbb 2 3 hari asyik mandi ujan
tanpa sabun. Selalunya keta tue x la selalu kotoQ mcm tue. Sampai ramai kwn2 yg teguq
awat kena kotoq sgt huh..

Balik dari keja mcm biasa ambik Muqriz kat umah pengasOh dan kami terus balik.
Abg ajak singgah pasar malam changloon tapi aku x mau sbb makanan kat umah dh byk.
So x yah membazir lg kan.. Yg sebenarnya aku on diet sbb 2 aku x mau singgah klu singgah mcm2 aku bOrOng nnti.

Sampai ja kat umah rehat2 sat sambil sediakan bahan2 utk buat bubur sayur utk muqriz.
Masa ngah khusyuk memotong sayur abg abg dtg menjeguk sambil tolong2 kacau bubur..
Abg: Ayg awat potong sayur besaq sgt nih..nanti adik lekat lg pn usus adk x blh nk terima lg mknan mcm nih..blaa..blaaa.
Aku: blm pn sempat abg ceramah ngan lbh panjang lebaq aku memintas..
sat lagi ayg mesin sampai haluih..la x kn ayg nk bg adk mkn besaq mcm nih..ish2..

Hasinya Bubur Sayur..



Berselera betOi muqriz mkn bubuq 2..Seronok aku tgk dia makan..
Pandaikan ibu buat bubur sayur utk adk ...hee terperasan sebentar..
Kalau lambat suap ja mesti menagis almaklum la ibunya mata tgk tv...





Rabu, 17 Mac 2010

Makan Bersama...



Sebenarnya n3 nih sepatOtnya di tulis smlm tpi disebabkan tuan blOg yg bz ngan game fb
x sempat plk nk publish n3 nih..
Muni ngan family kuar makan bersama setelah lama x kuar mkn sekali lgpn umah kami dlm proses pembinaan.
Pintu depan berkunci tapi klu ikOt blakang x de pntu lngsung..bumbung kat dapur pn blm siap klu p toilet siap blh tgk bln bntang lg..
Sebb tue nk tinggal umah x blh sgt..skrg plk 2 3 hari asyik hujan ja..tkot plk air msok dlm umah
so tpaksa la duduk umah ja buat smentara nih..

Errmm..mula2 rancang nk mkn kat Kuala Perlis tapi x jadi plk. Alasannya nnti anak2 ngantok
tue la anak2 kakak panda nih diaorg klu kat umah x plk nk tidO awal tapi klu kuar bjalan blm pn pukul 10mlm dh ngantok..
So kami kuar mkn kat kedai yg berhampiran ngan umah ja. Kalau blh makan kat Kuala Perlis memang best sgt2 mkn kat tepi pantai ngan angin sepOi2 bahasa..tapi apa kn daya..
Undian utk ke sana kureng weh..aku ja yg nk p..


Ramai org penat menunggu
Akhirnya sampai jgk makanan..

Mula2 aku nmpak makanan dlm hati ckp semua aku nk hbiskn..
Muqriz plk tidO blh la mkn ngan tenang ckit..
Masakan kat situ pedas gilO..kami mkn bersulam air
x tahan pedas tmbah2 mak mentuaku awal2 lg dia dh ngalah..
Aku mcm biasa la lagik x licin x bgajak la ...


Ayah ngan ibu pn nk bergambar jgk nih..




Ngah syOk2 mkn muqriz bgn plk..Ades adk nih ibu ngah pulun mkn nih..
Mula2 dia diam ja memerhati keadaan sekeliling tapi bila dh lama sgt dok sorang kat meja
belakang dia mula menagis..ckit..lama2 makin kuat..baru ibu kalut basOh tgn..
Muqriz mmang mcm tue klu org ngah mkn dia la org paling kalut..
Mcm la blh mkn..


Isnin, 15 Mac 2010

Ada Sesuatu Terjadi..


Hurmmm...sib baik la hari nih x sesejuk smlm...Semalam dlm lab sgt2 sejuk aku dh mcm
cacing kesejukn.. X tentu arah jadinya jap aku kuar lab jap2 aku masOk lab...
Mungkin disbbkn itu kepala aku jadi ting..tOng..pening weh..
Akhirnya aku terus duduk kat luar lab..lama jgk aku bertapa kat luar..
Kalau x silap dlm dua jam..siap aku..ZzzZZzz..lg kat luar...

Semalam balik keja kalut gilO nk p knduri kat jitra ja pn umah sedara sebelah panda..
Panda suruh mntak blik awal tapi aku ckp susah nnti jadi kes..
Tapi semalam aku mintak jgk nk blik awal jawapanya mcm yg aku dh jngka..x bOleh..
X pe aku x kisah sgt x marah jauh sekali nk simpan dlm hati..
Tapi pg tadi ada org tue tanya aku ambik hati ka pasal x bg balik awal semalam..
X dak maknanya aku nk ambik hati dgn semua tue k...

Berbalik pada cerita semalam..
Panda bawak keta laju semacam ja..nk p ambik Muqriz kat umah pgasOh pastue nk blik ambik mak kat umah lg pastue bru nk ke umah knduri..
Sampai ja kat umah pngasOh Muqriz tidO plk..kak sal ckp Muqriz demam..aku sntuh bdn Muqriz panas..kak sal ckp Muqriz muntah2..last kak sal ckp Muqriz cirit birit..
Bederau darah aku ades napa nih..
Ya ALLAH s.w.t jauhkn la sebarang pyakit dari anak aku aminn..

Macam biasa aku letak Muqriz kat baby sit...sbb tgk dia mcm nk tidO lg..
Dalam dOk kalut2 nk balik dgn kedaan jln basah dan jln yg mcm ulaq kena palu..
Panda buat satu kOna tajam...KedebUk tiba2 ada bunyi bnda jatOh..
Panda tgk belakang..panda jerittt..ayg..adikkkk..
Aku terus kuar dari keta air mata tOksah tnya la dh penuh pipi dh..
Ish..rasa mcm nk mrh ja tapi dia laki aku..
Hurmm..

Aku ambik Muqriz aku pelok dia kuat2..Cian adk skit x?
Bila aku tgk mukO dia dia seyum..langsung x nageh..
Membuatkn aku lg takot..
Ibu mnta maaf ye..adk..
Janji lpas nih ibu & ayah akan lbih berhati2..
Udah la demam jatOh plk..
Cuai betOi aku nih..

Sampai kat umah ada sedara sebelah arwah ayah dtg...
Sib baik lepa dh lma smpai bhenti ja ujan lepa pn beransur balik..
Panda tnya mak nk p x kenduri..mak ckp x mau sbb takot ujan lg..
Lgpn mak x berapa sihat nk demam..
Umah plk dlm proses pembinaan takOt air masOk dlm umah..
Aku pn x mau ikOt kepala aku kembali skit menahan marah..





Khamis, 11 Mac 2010

Ku PujuK Hati Ini..


Aku ingin tulis sesuatu tapi aku x tahu apa yg ingin aku ceritakan...
X tau la pasai pa aku jadi mcm nih...aku kah yg bersalah yg x mau faham
masalah org lain..
Aku kah yg mengada benda kecik pn nk ambik pOt nk tereyak bagai..
Aku buntu begOng begap....dan perkataan yg swaktu dgnya..

Apa yg harus aku buat sabar..sabar..sabar...
Mampukah aku nk bersabar???
Ades..apa yg aku tulis nih..
Hello2..sapO2 blh tenangkn ati aku tak..blh x bg aku lupO apa yg berlaku..
Atau blh x ajaq aku cara mcm nk bg hati kita jadi keras mcm batu..

X pelah masalah sendiwik aku kena selesaikn sendiwik la kan...
Oleh yg demikian aku terpaksa la pujuk hati aku sediwik..
Jom baca mcmna aku pujuk hati aku..

Murni syg..
Tiada insan yg hidup x hadapi masalah
Semua org kena laluinya..
Suka duka
Senang susah
Boleh atau x kita tetap kena hadapi jgk..
Sebab itulah kehidupan kita..
Kehidupan yg kita pilih..

Murni..
Kuatkn hatimu ingat janji2mu dulu..
Jangan mengalah sebelum berjuang..
Katakn pada hati..
Semuanya akan berakhir nnti..
Semuanya akan kembali seperti asal..

Murni..
Jangan difikirkan sangat apa yg terjadi..
Wlupn ia masalah kecil tapi hati x kn tenang selagi ia terus difikirkan..
Lupakan semuanya..
Kerana masalah yg di pendam akan mnjadi luka yg dalam..

Murni..
Ketawalah..senyumlah...
Agar segala dukamu bertukar menjadi suka..

Macamna wehh..boleh blah x ayat2 aku yg cuba memujuk hati sendiwik..
So..aku dh semakin ceria..ayat cover ja..
Ok la dh x dak apa nk cerita dh..
The End...





Isnin, 8 Mac 2010

Budak2 Zaman Sekarang....

Balik dari keja semalam aku lepak2 ngan anak buah panda sambil godek2 Muqriz.
Fuhh...penat semalam ngan aku yg x berapa chat demam + batOk + selsema.
Sokset2 idung..Ermm..amat2 x menyenangkan aku dgn keadaan ini.
Tapi apakn daya peringatan dari ALLAH s.w.t supaya aku x melupakanNYA.

Sebenarnya Muqriz yg dpt dlu demam + batOk + selsema cian dia tidO pn asyik batOk2
ja.Org ckp klu budak2 selsema kita x blh tium2 dia sgt sbb takOt berjangkit plk kat kita.
Tapi ayah ngan ibu x ambik kisah langsung pasai tue.Mana blh sehari x tiUm2 muqriz
rasa mcm hari2 yg dilalui x lengkap ja..

Muqriz plk skrg dh byk akal dia dh pandai meregek2 bila nk suwuh org dukung dia..
Lagi x di dukung lg tue la dia meregek..Semalam masa ngah tukaq pampes kat dia
terkejut aku tgk aksi MyEm0.ComMuqriz
Berbalik pada citerr tadi masa ngah smbang2 ngan anak2 buah panda dan ngan
ibu mertuaku pn ada jgk dia dok cerita bab zaman dlu2 mcmna dia bela 9org anak2
aku mndegaq ngan penuh perasaan.
Tapi yg membuatkn kami terdiam bila anak buah panda mengutarakan satu sOalan
yg x pernah aku fikirkn pn sblm nih..

Nabila :Mak su (aku la tue) tau semua org ada tiga org anak.
siap di sebut nama lg sorng2...klu tlis mau lenguh tgn menaip..
mak sue bila lg nk tambah..dia ingat tmbah anak mcm tmbah nasik kot..
M.su: Nnti la bg muqriz besaq dlu baru m.sue tmbah baby plk..
Nabila: Ala lmbat lg la mcm tue....klu blh la jgk adk nk baby..
m.sue adik nk baby girl plk tau lpas nih asyik burung ja...
klu dh ada burung srang burung pn kna ada jgk...
MyEm0.Comadoi la bertuah pnya anah buah..

M.sue: Adik tau skit ooo.. klu nk dpt baby.Kena bg sihat elok2 dlu baru blh dpt baby lg..
Nnti m.sue bg 10 baby kat adk blh ka adk jaga..
Nabila: wah...syok mcm tue la..nnti adk cri nma..m.sue jgn bohong tau m.sue dh jnji..

M.sue: bicara dlm hati.. haa..sudah aku bantai ckp ja nk bg dia x tnya soalan dh..tgk2 dia hentam aku plk..
MySpace smbil seyum2 sbb mak mentuaku
dok gelak kat aku..


nih la orgnya..

Isnin, 1 Mac 2010

Gua Kelam...

Dah dua tiga kali aku cuba nk tulis blog..tapi x mnjadik..Aku x dak mood..
Rasa malas mguasai jiwa teruk betOi aku biaqkn rasa itu menyelubungi jiwa aku..
Tapi tadi aku dapat semngat dari mmber fb.Aku kembali mnulis wlupn ayat2
yg aku tlis mcm apa tah..aku harap sapa2 yg mbaca x bOring..

Cuti Maulidur Rasul kemarin aku ngan family mhabiskn masa bersama2 kat
Gua kelam perlis.
Kebetulan kakak aku yg sulOng nk jmpa kwn2 dia yg bru blik dari P.Langkawi..
kat jeti Kuala Perlis..Ayah ngan adk bOngsu x ikot sekali sbb lepa ada agenda lain.

Aku x singgah pn kat padang besaq wlupn jln utk ke Padang Besaq sehala ngan jln utk kerr Gua Kelam.

Sampai ja kat tempat mandi nih la bdak yg paling kalut sekali..
tgk la 2 bila di suruh seyum..Syiok sungguh tgk lepa mandi..
Sib baik aku ada anak klu x mau jgk aku jOin sekali..

Nih baby kakak aku yg no dua..
Nama baby nih Qistina baru 3bln..
Yg baju kuning 2 anak teruna aku. Muqriz ngah tgk sepupu2 dia mndi..
sampai sruh tgk camera pn dia x layan..


Akhirnya....tgk jgk camera..


Tudung belang tue kakak sulOng aku.
Yg Sorang lagi tue kakak no 2..

Anak ayah...

Bergerak nk masOk dalam Gua Kelam..

X sukO aku tgk pic nih nmpak aku gemuk ja..
ades apa nk buat nih..


Tinggi siOt gua nih takOt aku nk masOk..


Perjalanan utk ke seberang jauh jgk..
Penat aku..dkOng Muqriz kasut aku plk asyik
tersepit kat celah titi..nk tersebam dibuatnya..

Aku pas Muqriz kat panda.X sampai 5 minit panda dukOng
Muqriz terus tidOq
letih la tue..

Mak ngan kakak aku...


Anak2 buah yg aku syg..
Along bju belang oren..
angah baju oren
Alya baju belang merah..

Semua ada kecuali ayah dan dua adik lelaki..
Hubby kakak no 2 pn x dak dia keja..
Aku dimna..
Mana lg yg ngah ambik pic nih la..


kakak ngan hubbynya..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...